ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS ALEN – ALEN MBAK SRIPIT MELALUI BUSINESS MODEL CANVAS
pdf

Keywords

strategy
business development
Business Model Canvas

How to Cite

Putri, S. Y., Kusumaningtyas, D. ., & Damayanti, S. . (2023). ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN BISNIS ALEN – ALEN MBAK SRIPIT MELALUI BUSINESS MODEL CANVAS. Prosiding Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 8, 496–506. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/senmea/article/view/3706

Abstract

UMKMs in Trenggalek Regency are developing very rapidly. However, Alen-alen Mbak Sripit's business is still not widely known in the consumer market. So it hasn't developed much like other home industry businesses. This research aims to find out the analysis of the business strategy "Alen-alen Mbak Sripit" through the Business Model Canvas. Researchers used a qualitative approach with descriptive methods. The object of the research is devoted to UMKM Alen-alen Mbak Sripit in Pojok Village, Pogalan sub-district, Trenggalek Regency. Data collection procedures, namely observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques are using data reduction, data presentation, drawing conclusions, and the SWOT matrix. The results of data analysis using the Business Model Canvas on Mbak Sripit's Alen-alen business show that there are things that need to be added to the customer segment, namely expanding customer targets by identifying new customer segments. Value proposition by adding marketing channels such as Shopee, TikTok, and Tokopedia. The facilities that need to be improved are customer relationships, the development of key resources, and key partnerships that are professionals in their fields in order to minimize operational costs.

pdf

References

Sarwono HA. Profil Bisnis Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm). Bank Indones Dan LPPI 2015:1–135.

Halimatus Sa’diyah, Renny Oktafia. Strategi Pemasaran Sebagai Upaya Meningkatkan Omset Penjualan UMKM Kerajinan Kopyah. MALIA (TERAKREDITASI) 2022;13. https://doi.org/10.35891/ml.v13i1.2786.

Amilia W, Choiron M. Studi Kelayakan Usaha Dan Daya Saing Pada Industri Tepung Tapioka Di Kecamatan Pogalan Kabupaten Trenggalek. JSEP (Journal Soc Agric Econ 2017;10:51. https://doi.org/10.19184/jsep.v10i2.5654.

Nurhakim AS, Suparno O, Nurrochmat DR. Pengembangan Model Bisnis Dan Strategi Pelayanan Kesehatan XYZ. J Apl Bisnis Dan Manaj 2018. https://doi.org/10.17358/jabm.4.2.251.

Statistik BP. PDRB Menurut Pengeluaran Kabupaten Trenggalek 2018-2022. Kabupaten Trenggalek: Badan Pusat Statistik Kabupaten Trenggalek; 2023.

Imron M, Khoiriyah R. Upaya Peningkatan Produksi Alen–Alen Sebagai Produk Unggulan Kabupaten Trenggalek Melalui Pelatihan dan Pemanfaatan Mesin Produksi Berdaya Guna. E-Repository Dosen Univ … 2021;1.

Lubis MS, Rafita Yuniarti, Ariandi. Pemanfaatan Pewarna Alami Kulit Buah Naga Merah Serta Aplikasinya Pada Makanan. Amaliah J Pengabdi Kpd Masy 2020;4:110–4. https://doi.org/10.32696/ajpkm.v4i2.512.

Zulkarnain Z, Saputra MG, Silvia D. Strategi Pengembangan Bisnis Melalui Pendekatan Business Model Canvas Pada Pt Pitu Kreatif Berkah. J Ind Serv 2020;6:55. https://doi.org/10.36055/jiss.v6i1.9476.

Prihatminingtyas B. Pengaruh Modal, Lama Usaha, Jam Kerja, dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Pedagang di Pasar Ladungsari 2019;7:147–54.

Puspitarini DS, Nuraeni R. Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). J Common 2019;3:71–80. https://doi.org/10.34010/COMMON.V3I1.1950.

Nurmalasari I, Karimah DZ. Peran Manajemen Sdm Dalam Lembaga Pendidikan Untuk Meningkatkan Mutu Pendidik. Manag Indones J Educ Manag 2020;2:33–44. https://doi.org/10.52627/ijeam.v2i1.14.

Prabowo R, Zoelangga MI. Pengembangan Produk Power Charger Portable dengan Menggunakan Metode Quality Function Deployment (QFD). J Rekayasa Sist Ind 2019;8:55–62. https://doi.org/10.26593/jrsi.v8i1.3187.55-62.

Irnandha A, Utama A. Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Yang Dimediasi Oleh Kepuasan Pelanggan Jasa Pengiriman Jalur Darat (Studi Kasus Kepuasan Pelanggan JNE Cabang Hijrah Sagan Yogyakarta). J Manaj Bisnis Indones 2016;5:660–9.

Subagyo, S., & Samari, S. (2022). Meningkatkan kinerja bisnis melalui orientasi kewirausahaan dan kemampuan managerial dengan strategi bisnis sebagai variabel intervening. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 8(2), 441-449.