Abstract
This study aims to analyze soft skills, hard skills, and self-efficacy simultaneously based on student interest. This research uses descriptive research methods, which are methods used to answer questions based on research questions. The results showed that soft skills had no significant effect on student performance, while hard skills and self-efficacy had a significant effect on student performance. The adjusted R² value of 0.625 shows that hard skills and self-efficacy have a significant effect on student entrepreneurship interest. Soft skills also have a positive impact on student entrepreneurship interest. It is important to develop education and training programs that focus on improving soft skills, hard skills, and self-efficacy in the process of increasing students' entrepreneurship interests.
References
Mardika Y, Muslih B, Soedjoko DKH. Analisis lingkungan, kepuasan dan beban kerja terhadap kinerja pegawai pt telkom indonesia cabang kediri. Pros Semin Nas Manajemen, Ekon Dan Akunt 2022;7:855–61.
Suryanto, W.E, Dardjito E H. Korelasi Antara Soft Skill dengan minat Mahasiswa dalam Kegiatan Wirausaha di Universitas Jenderal Soedirman Purwokerto 2018:205–14.
Rahmatullah, Halim N. Kreativitas Guru, Ketersediaan Literasi, dan Soft Skill Pengaruhnya Terhadap Minat Berwirausaha. Indones J Econ Entrep Innov 2021;1:113–9. https://doi.org/10.31960/IJOEEI.V1I3.822.
Aly A. Pengembangan Pembelajaran Karakter Berbasis Soft Skills Di Perguruan Tinggi. Ishraqi 2017;1:18–30. https://doi.org/10.23917/ishraqi.v1i1.2926.
Subekti C, ZULISTIANI Z, BHIRAWA SWS. Pengaruh Kepemimpinan, Kecerdasan Emosional, Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Ud Mitra Jaya Farm. Pros Semin Nas Manajemen, Ekon Dan Akunt 2022;7:311–20.
Ratuela Y, Nelwan O, Lumintang G. Pengaruh Hard Skill, Soft Skill dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Pada Mahasiswa Akhir Jurusan Manajemen FBE UNSRAT Manado. J EMBA 2022;10:172–83.
Andrew. Pengertian Hard Skill beserta Fungsi dan Cara Meningkatkannya. gramedia.com 2022. https://www.gramedia.com/best-seller/pengertian-hard-skill/ (diakses 15 Desember 2022).
Ardiani W, Putra R. Faktor-Faktor Penguat Minat Berwirausaha Mahasiswa Berdasarkan Data Badan Pusat Startistik ( 2019 ) diketahui pada Februari 2019 , tingkat pendidikan Sekolah Menengah Kejuruan ( SMK ) merupakan yang tertinggi diantara tingkat pend. J Mak Sultan Agung 2020;6:20–30.
Ubaidillah E, Syamnasti AU, Pusparini CW, Ghofur MA, Adha MA, Ariyanti NS. Pengaruh Pelatihan Kewirausahaan, Dukungan Lingkungan Keluarga, Motivasi Berprestasi Dan Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. JAMP J Adm dan Manaj Pendidik 2021;4:272–84. https://doi.org/10.17977/um027v4i32021p272.
Nugroho S, Sulistyowati SN. Pengaruh Self Efficacy Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Stkip Pgri Jombang. J Pendidik Ekon 2020;14:275–80. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i2.19526.
Fatriyanto. Pengaruh Hasil Belajar PKWU, Lingkungan Keluarga, dan Soft Skill Siswa Terhadap Minat Berwirausaha Siswa Kelas XI di SMA Negeri 13 Kota Jambi. J Manaj Pendidik dan Ilmu Sos 2020;1:537–47. https://doi.org/10.38035/JMPIS.V1I2.319.
Extiyangshah, H. P., & Wihara, D. S. (2022). PENGARUH PELATIHAN PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BERWIRAUSAHA ANGGOTA PODAKAN SUMBER REJEKI DI DESA BANGKOK, KEDIRI. Media Mahardhika, 21(1), 12-21.