ANALISIS PENGUNGKAPAN ISLAMIC SOCIAL REPORTING PADA BANK UMUM SYARIAH

Main Article Content

Johar Restrien
Dyah Ayu Paramitha

Abstract

This study aims to determine the effect partially and simultaneously of the variable company size, profitability and leverage on Islamic Social Reporting at Islamic Commercial Banks for the period 2015-2018. This study uses ex post facto research methods with a quantitative approach. Analysis using multiple linear regression with SPSS for windows version 24 software. The conclusion in this study is the results of the study show that company size and profitability partially do not have a significant effect on Islamic Social Reporting. Leverage partially shows a significant effect on Islamic Social Reporting. While the simultaneous testing of Company Size, Profitability, Leverage shows that simultaneously there is no significant effect on Islamic Social Reporting.

Article Details

How to Cite
Restrien, J. ., & Paramitha, D. A. . (2020). ANALISIS PENGUNGKAPAN ISLAMIC SOCIAL REPORTING PADA BANK UMUM SYARIAH. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 5(1), 191–200. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/senmea/article/view/249
Section
Articles

References

Aldehita, Agung, Asori. 2014. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting (ISR). Simposium Nasional Akuntansi 17 Mataram.

Anggraini, Fr. 2006 Pengungkapan Informasi Sosial dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengungkapan Informasi Sosial Dalam Laporan Keuangan Tahunan. Simposium Nasional Akuntansi 9.

Belkaoui, A. and Karpik, Pg. 1989. Determinants of the Corporate Decision to Disclose Social Information, Accounting, Auditing and Accountability Journal,Vol. 2, No.1, pp. 36-51.

Ghozali, Imam, 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19. (edisi kelima). Semarang.

Haniffa, R. 2002. Social Reporting Disclosure-An Islamic Perspective. Indonesian Management & Accounting Reseach. Vol. 1, No. 2. July, 2022. Pp128-146

Kariza, Ayu. 2014. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan Islamic Social Reporting Pada Perusahaan yang Listing di Jakarta Islamic Index. Jurnal Akuntansi. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Kasmir. 2015. Analisis Laporan Keuangan. Jakarta: Rajawali Pers.

Lestari, Puji. 2013. Determinants Of Islamic Social Reporting In Syariah Banks: Case Of Indonesia. International Journal of Business and Management

Maali, B.,P. Cassonand C Napier,Social Reporting by Islamic Banks. ABACUS, Vol.42, No. 2, 2006.

Peraturan Bank Indonesia No. 11/3/PBI/2009 Tentang Bank Umum Syariah.

Putri, Tria Karina, Etna Nur Afri Yuyetta. 2014. Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting Perusahaan-perusahaan Yang Terdaftar Pada Indeks Saham Syariah Indonesia (Issi) Tahun 2011-2012. Hal.3 Vol.3 Semarang: Diponegoro Journal Of Accounting.

Raditya, Amalia Nurul. 2012. Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting Pada Perusahaan Yang Masuk Daftar Efek Syariah. Depok: Universitas Indonesia.

Ramadhani, Febry. 2016. Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage dan Ukuran Dewan Pengawas Syariah Terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting. JOM Fekon, Vol.3 No.1. Pekanbaru: Universitas Riau

Swastiningrum, Desta. 2013. Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, Leverage, Tipe Kepemilikan Manajerial terhadap Islamic Social Reporting (ISR) Laporan Tahunan yang Terdapat pada Perbankan Syariah Periode 2010-2012. Skripsi. Jogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kali Jaga.

Widiawati. S., dan Surya. 2012. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Islamic Social Reporting Perusahaan - Perusahaan Yang Terdapat Pada Daftar Efek Syariah Tahun 2009-2011. Diponegoro Journal of Accounting, 1(12), pp. 1 -15

www.muamalatbank.com

www.syariahmandiri.co.id

www.bsmi.co.id

www.syariahbukopin.co.id

www.brisyariah.co.id

www.bnisyariah.co.id

www.maybanksyariah.co.id

www.bankvictoriayariah.co.id

www.bjbsyariah.co.id

www.paninbanksyariah.co.id

www.bcasyariah.co.id

www.btpnsyariah.co.id