ANALISIS REGRESI MODERATING PRICE TO BOOK VALUE PERUSAHAAN YANG TERDAFTAR DI JII TAHUN 2014-2018 BERDASARKAN PROFITABILITAS DAN LEVERAGE DENGAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY SEBAGAI PEMODERASI

Main Article Content

Nikki Ferdiana
Hestin Sri Widiawati

Abstract

In a company, capital is important for the company's operating activities. For this reason, it is important for a company to attract investors to invest. The value of a company greatly influences the decision of potential investors to invest their capital. The purpose of this study was to analyze the effect of profitability and leverage on firm value with CSR as a moderating variable. In this research, firm value is proxied by Price to Book Value (PBV).


In the population study selected were companies listed on the Jakarta Islamic Index (JII) in 2014-2018. The research sample was obtained using purposive sampling which was tested using Moderated Regression Analysis.


Based on the results of hypothesis testing, it shows that partially Profitability (ROA) has a significant effect on Firm Value (PBV), with a significant t-test value of 0.031. Partially Leverage (DER) has a significant effect on Firm Value (PBV), with a significant t-test value of 0.012. CSR disclosure is not able to moderate the effect of Profitability on Firm Value (PBV), with a significant t-test value of 0.082. CSR disclosure is able to moderate the effect of Leverage on Firm Value (PBV), with a significant t-test value of 0.000. And simultaneously Profitability, Leverage, Profitability are moderated by CSR, and Leverage moderated by CSR has a significant effect on Firm Value (PBV), with a significant value of the f test of 0.000.

Article Details

How to Cite
Ferdiana, N. ., & Widiawati, H. S. . (2020). ANALISIS REGRESI MODERATING PRICE TO BOOK VALUE PERUSAHAAN YANG TERDAFTAR DI JII TAHUN 2014-2018 BERDASARKAN PROFITABILITAS DAN LEVERAGE DENGAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY SEBAGAI PEMODERASI. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 5(1), 398–407. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/senmea/article/view/279
Section
Articles

References

Anisa. (2017). berjudul Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011 – 2015.

Dewa, G. putra, Fachrurrozie, & Utaminingsih, N. S. (2014). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Luas Pengungkapan Csrsebagai Variabel Moderasi. Accounting Analysis Journal, 3(1), 62–69. https://doi.org/10.15294/aaj.v3i1.3911

Harmono. (2015). Manajemen Keuangan. PT.Buni Aksara.

https://www.idx.co.id/

Kasmir. (2015). Analisis Laporan Keuangan (Edisi Satu). PT RajaGrafindo Persada.

Mahpudin, E., & Suparno. (2016). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan (Studi empiris Pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Jurnal Riset Keuangan Dan Akuntansi, 2(2), 56–75. https://doi.org/10.25134/jrka.v2i2.456

Nisa, I. K. (2017). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Kepemilikan Manajerial terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2012-2015).

Rachman, N. A. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Sektor Industri Food And Baverages Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Bei) Tahun 2011-2015.

Rajab, M. (2017). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris Perusahaan Manufaktur yang terdapat di Jakarta Islamic Index tahun 2011-2015). Skripsi UIN SUMATERA UTARA MEDAN 2017.

Sugiyono. (2016). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Wiagustini, N. L. P. (2014). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan (Edisi Pert). Udayana Press.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>