Abstract
The value of the company is one of the measuring tools for profit because it will bring success to leaders and managers in managing company finances. Shareholders want high company value. High company value reflects high share value, so that it is considered to provide high welfare to shareholders. Bargaining for financial contracts in a company requires company size. The purpose of this study was to examine the effect of Profitability (ROA), Leverage (DER) and the disclosure of Corporate Social Responsibility on firm value with firm size as a moderating variable. The population in this study is mining companies listed on the Indonesian stock exchange for the 2016 - 2018 period. The sample used is 20 companies. The method used in this research is multiple linear regression method using the ex post facto quantitative approach. Hypothesis testing uses the t test. The results show (1) Profitability (ROA), Leverage (DER) and Corporate Social Responsibility have a significant effect on firm value, while Leverage (DER) and Corporate Social Responsibility partially do not have a significant effect on firm value. (2) Company size is able to moderate Profitability (ROA), Leverage (DER) and Corporate Social Responsibility (CSR).
References
Fahmi, I. (2012). Pengantar Pasar Modal. Jakarta:Mitra Wacana Media.
Kasmir. (2016). Analisis Laporan Keuangan. In Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Kasmir M.M., M. . (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori dan Praktik). In Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori dan Praktik).
Kusumawardani, K. W., & Suardana, I. B. R. (2018). Corporate Social Responsibility, Leverage, Profitabilitas, Penghindaran Pajak dan Nilai Perusahaan : Bagaimana Keterkaitannya ? Jurnal Manajemen Dan Bisnis. https://doi.org/10.31843/jmbi
Maryam, S. (2014). Analisis Pengaruh Firm Size, Growth, Leverage, Dan profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di BEI). Skripsi S1 Universitas Hasanuddin, Makasar.
Nila, L., & Ketut, Suryanawa., I. (2018). Pengaruh Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi. https://doi.org/10.24843/EJA.2018.v23.i03.p20
Pramana, I. G. N. A. D., & Mustanda, I. K. (2016). Pengaruh Profitabilitas Dan Size Terhadap Perusahaan dengan Sebagai CSR Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Manajemen Unud.
Purnasiwi, J. (2015). Analisis Pengaruh Size, Profitabilitas Dan Leverage Terhadap Pengungkapan Csr Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Journal of Chemical Information and Modeling. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Puspitaningrum, I. (2017). Pengaruh profitabilitas dan leverage pada nilai perusahaan dengan corporate social responsibility sebagai variabel pemoderasi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana ( Unud ), Bali , Indonesia PENDAHULUAN Nilai perusahaan diartikan sebagai perseps. Jurnal Akuntansi, 28(1), 26–54.
Putra, A. S. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Profitabilitas Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Tahun 2010-2013). Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen. https://doi.org/10.21831/nominal.v4i2.8002
Rajagukguk, L., Ariesta, V., & Pakpahan, Y. (2019). Analisis Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Keputusan Investasi, dan Kebijakan Utang Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen. https://doi.org/10.33603/jibm.v3i1.2079
Sari, R. A. (2017). Pengaruh Karakteristik Perusahaan, Disclosure, Terhadap Corporate Social Responsibility Manufaktur, Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Nominal.
Suastha, R. D. (2016). Riset Temukan Kualitas CSR Perusahaan Indonesia Rendah. Www.Cnnindonesia.Com.
Subiantoro, O. H. (2015). Pengaruh Karakteristik Perusahaan Terhadap Pengungkapan CSR. Jurnal Ilmu & Riset Akuntansi.
Sugiyono. (2017). MetodePenelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. In Bandung: PT Alfabet. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Sudarma, A. M. & Darmayanti, A. N. (2017). Pengaruh CSR, Kepemilikan Manajerial Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan Sektor Pertambangan Pada Indeks Kompas. 100. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana.
Weston, & Copeland, thomas e. (2012). Manajemen Keuangan. In Eirlangga.Jakarta (2nd ed.).
Wulandari, N., & Wiksuana, I. (2017). Peranan Corporate Social Responsibility Dalam Memoderasi Pengaruh Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana.
Yuliawati, Rika, & Sukirman. (2015). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pengungkapan