PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BOOK MATERI KERAGAMAN BUDAYA BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA KELAS IV DI SD
DOI:
https://doi.org/10.29407/10pfh819Keywords:
Pop-Up Books, Cultural Diversity, Local Wisdom, Learning Media, Elementary SchoolAbstract
This research aims to develop Pop-Up Book learning media based on Kediri local wisdom to increase fourth grade students' understanding of cultural diversity material. The research uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model. Validation from material and media experts shows a very good level of validity, respectively 90% and 85%. The results of the practicality test by teachers and students showed figures of 94% and 93%, which shows that the media is very practical. The effectiveness of the media is proven by the increase in the average student score from 67 (pretest) to 85 (posttest), with classical completion reaching 83%. Thus, the Pop-Up Book media is declared valid, practical and effective as an interesting and contextual learning tool.
References
Anisah, A., Hidayat, D. N., & Rachmawati, Y. (2014). Pembuatan Buku Pop-Up Sebagai Media Pembelajaran Anak. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Astria, M., Suryana, D., & Sugianto, B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Digital. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(1), 45–55.
Bluemel, M. L., & Taylor, R. (dalam Ningsih et al., 2022). Pop-Up Book: Konsep dan Implementasinya dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dewanti, N. I., Wahyuningtyas, D., & Setyowati, L. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Pembelajaran Tema Lingkungan Tempat Tinggalku. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 3(2), 95–103.
Dzuanda, F. (2011). Mengembangkan Buku Pop-Up Interaktif untuk Anak Usia Dini. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Jannah, M., & Sudrajat, T. (n.d.). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 123–130.
Junaidi. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 5(1), 27–35.
Khofiatun, U., Hidayat, D. N., & Susanti, A. (2016). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 22–30.
Mardatillah, E., Yulianti, T., & Ramdani, M. (2023). Pemanfaatan Media Visual dalam Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Guru Indonesia, 12(1), 34–42.
Nengsi, N. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa. Jurnal Basicedu, 5(6), 6543–6550.
Nurfathi, A., & Wuriasih, R. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 14–21.
Pradiani, D. A., Fathurrohman, & Hartatik, S. (2023). Pengembangan Media Pop-Up Book Materi Bangun Ruang pada Matematika SD. Jurnal DIDAKTIKA, 10(1), 15–23.
Safaruddin, M., Wulandari, I. S., & Mulyono, S. (2024). Peran Media Pembelajaran dalam Pendidikan Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 98–109.
Sholikhah, M. (2017). Buku Pop-Up sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 22–28.
Sinurat, J. A., Siregar, A., & Sembiring, R. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 89–96.
Sumiharsono, R., & Hasanah, U. (2017). Ragam Media Pembelajaran dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Edukasi, 2(2), 56–64.
Ulfah, M. N. (2020). Kendala Guru dalam Pemanfaatan Buku Teks Tematik dan Solusinya. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 8(1), 66–74.
Wardhana, R., Surya, R., & Lestari, P. (2024). Creative Strategies for Digital Learning Media in Indonesian Language Learning. Indonesian Journal of Language and Education, 3(1), 55–62.
Wardono, W., Prabowo, S., & Iskandar, F. (2018). Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 101–110.
Wiarto, H. (2016). Konsep Media Pembelajaran dan Implikasinya. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 123–130.
Wulandari, A. P., Nugroho, A., & Fitriyah, L. (2023). Strategi Guru dalam Pemilihan Media Pembelajaran yang Efektif. Jurnal Pendidikan Inklusif, 4(2), 77–85.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Husein Ulinnuha, Farida Nurlaila Zunaida, Tutut Indah Sulistiyowati

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
