Penyusunan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Pada Materi Kebijakan Moneter Dan Kebijakan Fiskal Kelas XI SMAN 1 Grogol
DOI:
https://doi.org/10.29407/sjwqb340Keywords:
learning media, animated videos, monetary policy, fiscal policy, student understandingAbstract
This study aims to develop learning media in the form of animated videos on monetary policy and fiscal policy materials. The development of the media is based on the finding that the lecture method still dominates learning, thus reducing student interest and understanding. Through the stages of needs analysis, design, expert validation, and limited and expanded trials, the results obtained that the animated video media were declared feasible with a valid to very valid category. The trial results showed a significant increase in student understanding as indicated by an increase in the average pretest to posttest score, as well as positive student responses with an average percentage of 88.5%. The implications of this study indicate that animated video media can be an interactive and interesting learning alternative, reduce dependence on the lecture method, and support teachers to be more creative in designing digital learning. It is recommended that teachers, schools, and researchers can further optimize and develop similar media to support more effective economic learning.
References
Nurrita, T. (2020). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Prasetya, E., Sugara, A., & Pratiwi, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. 2(2), 121–126. https://doi.org/10.15575/join.v2i2.139
Putriani, D., Waryanto, N. H., & Hernawati, K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Program Construct 2 Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa Smp Kelas 8. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 1–10.
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 57–60.
Zahwa, F. A. (2022). PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN. 19(01), 61–78.
Astuti, M. W., Cahyadi, F., & Budiman, M. A. (2024). Media Video Animasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(2), 239–247. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i2.6183
Dalimunthe, A., Affandi, M., & Suryanto, E. D. (2021). Pengembangan Modul Praktikum Teknik Digital Model Addie. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1), 17. https://doi.org/10.24114/jtikp.v8i1.26777
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Permatasari, I., Hakim, L., Aryaningrum, K., & Nurrita, T. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI KELAS V SEKOLAH DASAR. 10(April), 479–492.
Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7–18. https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68
Putri, I. P., Nurasiah, I., & Sutisnawati, A. (2022). Media Pop-Up Book Berbasis Wayang Sukuraga: Dimensi Aneka Global Dalam Kurikulum Prototipe Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 543–551. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2417
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 57–60.
Said, S. (2023). Peran Tekonologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan & Ekonomi., 6(2), 194–202. https://doi.org/https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Astuti, M. W., Cahyadi, F., & Budiman, M. A. (2024). Media Video Animasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(2), 239–247. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i2.6183
Dalimunthe, A., Affandi, M., & Suryanto, E. D. (2021). Pengembangan Modul Praktikum Teknik Digital Model Addie. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1), 17. https://doi.org/10.24114/jtikp.v8i1.26777
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Permatasari, I., Hakim, L., Aryaningrum, K., & Nurrita, T. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI KELAS V SEKOLAH DASAR. 10(April), 479–492.
Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7–18. https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68
Putri, I. P., Nurasiah, I., & Sutisnawati, A. (2022). Media Pop-Up Book Berbasis Wayang Sukuraga: Dimensi Aneka Global Dalam Kurikulum Prototipe Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 543–551. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2417
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 57–60.
Said, S. (2023). Peran Tekonologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan & Ekonomi., 6(2), 194–202. https://doi.org/https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Septya Putri Dwi Prayoga, M. Anas, Bayu Surindra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
