Implementasi Media Pembelajaran Permainan Monopoli Edukatif Pada Mata Pelajaran Ips Materi Keragaman Budaya Di Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Nganjuk Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Nita Kusumaningrahayu Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Kukuh Andri Aka Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wahyudi Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Educational monopoly learning media, cultural diversity, social studies

Abstract

Learning media that attract students' attention to learning activities in class will stimulate student learning activities. This research is motivated by observations made by researchers, namely the discovery of decreased and low student learning outcomes. This study aims to determine the implementation of educative monopoly learning media on cultural diversity material based on Nganjuk local wisdom in elementary schools. This type of research uses qualitative research with a descriptive approach. Data collection techniques, namely observation and the value of student learning outcomes on cultural diversity material, besides that students more easily understand cultural diversity material by using learning media.

References

Djamarah, Syaiful Bahri Dan Zain. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Rineka

Fitriani, Indah Chumi Zahroul Fitriyah, and Fajar Surya Hutama. 1 (2019) "Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Keberagaman Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku untuk Peserta didik Kelas IV." Jurnal Profesi Keguruan 5.1: 76-82.Group. Jakarta.

Harapah, A. dan Lubis, H.Z. (2015). Penggunaan Media Monoply Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi Siswa. Proseding Seminar Nasional Pendidikan Akuntansi dan Keuangan.

Husna, A. (2016). 100+ Pemainan Tradisional. Yogyakata:CV Andi Offset.

Pratama, A. A. P., Zainuddin, M., & Sutansi, S. (2021). Pengembangan Media Monopoli Edukatif Materi Keberagaman Budaya Dengan Penguatan Karakter Cinta Tanah Air di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 30(2), 97-109.

Susanto, Arif. (2012). Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi

Syamsijulianto, T. (2020). Media Pembelajaran Mobuya Untuk Pembelajaran Keragaman Budaya. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 10-17.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Nita Kusumaningrahayu, Kukuh Andri Aka, & Wahyudi. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Permainan Monopoli Edukatif Pada Mata Pelajaran Ips Materi Keragaman Budaya Di Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Nganjuk Kelas IV Sekolah Dasar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 475–479. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3712

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)