Media Pembelajaran Gambar Seri Berbasis Kearifan Lokal Kediri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Narasi Siswa

Authors

  • Laila Nafidatur Rosyda Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Kukuh Andri Aka Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Novi Nitya Santi Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/y6pky735

Keywords:

Picture Series Media, Kediri Local Wisdom, Narrative Text Writing

Abstract

Indonesian language education plays a vital role in developing students' literacy skills from an early age, particularly in writing. However, writing is often perceived as difficult because it requires systematic thinking and creativity. Therefore, teachers need to utilize engaging and contextually relevant learning media. One alternative is the use of picture series media based on Kediri's local wisdom. This media not only helps students visualize story structures but also introduces cultural values that shape character. This study aims to describe the use of picture series media incorporating local cultural elements in narrative writing instruction. The results show that this media effectively increases students’ motivation, creativity, and writing abilities. Thus, picture series media rooted in local culture can serve as an effective tool for creating contextual and meaningful Indonesian language learning.

References

Anwar, M. (2015). Filsafat Pendidikan. Kencana.

Aka, K. A., Aprilia, H. M., Permana, E. P., & Afandi, Z. (2023). Natural Resources Utilization Comic Media Based on Local Wisdom: Mount Kelud Kediri. International Journal of Elementary Education, 7(1), 124-133.

Bilqis, A., Iswara, P. D., & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan E-Book Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf Argumentasi Kelas IV. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(2), 437–448. https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i2.628

Dalman. (2015). Keterampilan menulis. https://xerpihan.id/blog/1569/teks-narasi-pengertian-tujuan-ciri-ciri-struktur-dan-contoh/

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Elfariani, K. R. (2022, July). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia melalui Kegiatan Pengembangan Struktur Paragraf. In Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (Vol. 2, No. 1, pp. 569-574).

Gereda. Agustinus. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia: Menggunakan Bahasa Indonesia secara Baik dan benar. Edu Publisher.

Hamka. (2018). Media Pembelajaran Inklusi. Sidoarjo: Nizamial Learning Center

Kurnia, I. (2018). Mengungkap nilai-nilai kearifan lokal Kediri sebagai upaya pelestarian budaya bangsa Indonesia. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 51-63.

Lestari, R. D., Mulyani, M., & Subyantoro, S. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Induktif dengan Media Gambar Seri Yang Bermuatan Nilai Karakter Untuk Meningkatkan Kompetensi Menulis Paragraf Peserta Didik Kelas III. Lingua: Jurnal Bahasa dan Sastra, 12(1), 53-62

Mariati. (2019). Penggunaan media gambar seri sebagai solusi untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi siswa kelas VA SDIT Ad-Damawiyah Cibitung. Pedagogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2).

Mashuri, S. (2019). Media Pembelajaran Matematika. Deepublish.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187.

Prasetyo, D. E., & Ulva, R. (2022). Pengaruh Media Gambar Seri terhadap Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Tema 8 Muatan Bahasa Indonesia Kelas III SD Negeri 07 Sitiung. Consilium: Education and Counseling Journal, 2(1), 91-101.

Rinawati, A. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal, 4(2).

Sadiman, Arief S, dkk, Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya (Depok: Rajawali Pers, 2012), 100.

Saddiah, S. Upaya meningkatkan keterampilan menulis karangan narasi melalui media gambar seri pada siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Sis Aljufri Tatura Palu. Bahasantodea, 3(1).

Sudjana, N., & Rivai, A. (2015). Media Pengajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking: Analisis perubahan abilitas peserta didik dalam desain one group pretest-posttest. Yogyakarta: Penerbit Suryacahya. ISBN: 978-623-99729-4-3.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Pembelajaran dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Wulandari, Y., & Padila, I. (2024). Mengungkap Nilai-Nilai Kearifan Lokal Kediri Sebagai Upaya Pelestarian Budaya Bangsa Indonesia. TERPADU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 351-363.

Downloads

Published

2025-07-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Media Pembelajaran Gambar Seri Berbasis Kearifan Lokal Kediri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Narasi Siswa. (2025). Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 8, 813-821. https://doi.org/10.29407/y6pky735

Similar Articles

1-10 of 843

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)