Pengembangan Media Scrapbook Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Teks Prosedur Pada Kelas IV SD Negeri 1 Sekaran
DOI:
https://doi.org/10.29407/w6hvjs40Keywords:
Development, Scrapbook, Procedural Text.Abstract
This study was motivated by the difficulties experienced by fourth-grade students
at SD Negeri 1 Sekaran in writing procedural texts due to monotonous teaching
methods and a lack of engaging learning media, which led to reduced focus and
motivation. The aim of this research was to develop a scrapbook-based learning
media to examine its validity, practicality, and effectiveness. Using the ADDIE
R&D model and instruments such as interviews, questionnaires, and tests, the
results showed that the scrapbook media was valid (80% by material expert, 98%
by media expert), practical (95.5%), and effective in improving student learning
outcomes (average post-test scores of 85.7 in a limited trial with 7 students and
91.25 in a wider trial with 20 students). The scrapbook media proved to be
suitable for use in learning activities.
References
Anatasya, D., Yanti, F. W., Mellenia, R., Angreska, R., Putri, S., Kuntarto, E., &
Noviyanti, S. (2007). Pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal
Kajian Kebahasaan, 1-9.
Eriansyah, Y., & Baadilla, I. (2023). Model Discovery Learning Untuk
Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Muatan Pelajaran
Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan,
2(3), 151-158.
Yuono, H. (2019). Hubungan minat baca dan kemampuan berpikir kritis dengan hasil
belajar peserta didik pada mata pelajaran bahasa indonesia. Jurnal Ilmiah
Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 181-200.
Amilia, F. (2018). Pemahaman dan habituasi untuk membangun kompetensi menulis
praktis dan ilmiah. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya,
2(1).
Agustin, P. H., & Indihadi, D. (2020). Analisis Keterampilan Menulis Teks Prosedur
Siswa Kelas IV. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah
Dasar, 7(2), 83-92.
Simatupang, Y. J. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan
Model Pembelajaran Pair Check. Jurnal Metamorfosa, 8(2), 191-206.
Ayunisyah, S. D., Arifin, M., & Yulistio, D. (2020). Analisis Struktur Teks Prosedur
Siswa Kelas VII SMPN 7 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 4(1), 118-127.
Hijjah, N., & Bahri, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Mata
Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Cerpen di Kelas V SD Negeri 064970 Medan
Denai. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 24-32.
AMBARWATI, I. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA SCRAPBOOK TEKS
PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MATERI TEKS
NARASI SEJARAH KELAS V MIN 11 BOYOLALI TAHUN AJARAN
2022/2023 (Doctoral dissertation, IAIN SALATIGA).
Dewi, T. K., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan media pembelajaran scrapbook
materi karangan deskripsi mata pelajaran bahasa indonesia kelas III sekolah
dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).
Nur’arifah, H. (2017). Pengembangan LKS Pembelajaran Struktur dan Kebahasaan
Teks Eksposisi di Kelas X AP SMK Negeri 1 Merlung. Skripsi, 29–38.
Zahroh, D. A., & Yuliani, Y. (2021). Pengembangan e-LKPD berbasis literasi sains
untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis peserta didik pada materi
pertumbuhan dan perkembangan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu),
10(3), 605-616.
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan
media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia
Indonesia, 4(1), 12-19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bagas Priyo Sembodo, Rian Damariswara, Agus Budianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
