Model Pembelajaran RADEC Untuk Pembelajaran Teks Narasi di Sekolah Dasar

Authors

  • Awan Wicaksono Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Kukuh Andri Aka Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Endang Sri Mujiwati Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/bs0jgb79

Keywords:

Literacy, Narrative Text, RADEC, Active Learning, Elementary School

Abstract

Literacy is a foundational skill in student competency development, including understanding narrative texts, which are a key component of the elementary school Indonesian curriculum. However, many students struggle to grasp intrinsic elements such as plot, characters, and moral values. This article aims to analyze the implementation of the RADEC (Read, Answer, Discuss, Explain, Create) learning model in narrative text instruction as an innovative solution. The results show that each stage of RADEC enhances students' understanding of narrative texts—from building prior knowledge to independently creating new narratives. The model aligns with constructivist theory and active learning approaches that emphasize student engagement. RADEC effectively fosters critical thinking, collaboration, and creativity among elementary students. Therefore, the RADEC model presents a relevant and applicable alternative to address challenges in narrative text learning at the primary level.

References

Afandi, A. N. H., Pusnawati, Y., Anggraini, A. E., & Dewi, R. S. I. (2024). Efektivitas Model RADEC Berbantuan Video Animasi terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 5(1), 40-52.

Anjelita, P., Rizhaldi, R., & Hermansah, B. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Menulis Karangan Narasi Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III di SDN 21 Sembawa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5019-5033.

Ardiyanto, D., Sulistyawati, I., & Yustitia, V. (2021). Problematika Pemahaman Teks Narasi Pada Siswa Kelas 4 SDN Margorejo 1/403 Surabaya. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 130-137.

Astuti, J. D. (2022, June). Kesulitan Peserta Didik Menentukan Ide Pokok Paragraf Materi Teks Narasi. In Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian (Vol. 4, pp. 1285-1291).

Clarita, R., Kasmad, M., & Wulan, N. S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Bahan Ajar Teks Narasi. In Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (Vol. 2, No. 1, pp. 1223-1230).

Damariswara, R., & Aka, K. A. (2024). Media Leaflets Based on the RADEC Model and the TPACK Approach: Effectiveness on Student Basic Literacy Skills. Pegem Journal of Education and Instruction, 14(4), 339-350.

Daulay, N. H., Maryono, M., & Zahyuni, V. (2024). Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Narasi Non Fiksi Bidang Sosial pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(10), 11594-11602.

Fitria, S. R., & Sofa, A. R. (2025). Strategi Pemaknaan dalam Memahami Teks Narasi Berbahasa Arab di SMA Terpadu Darut Tauhid Patemon Kerejengan. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan, 3(3), 110-131.

Hasibuan, A., Pebriana, P. H., & Fauziddin, M. (2024). Penerapan Model Pembelajaran RADEC untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 5(3), 2458-2466.

Huzaifah, N., & Maulani, H. (2024). Learning Mufrodat With Singing Method In Memorizing Vocabulary In Madrasah Ibtidaiyah Al Khairiyah. Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 67-78.

Iqtianti, H., & Mulyani, D. K. (2024). Upaya Meningkatkan Minat Belajar siswa Melalui Media Pembelajaran LCD Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IX Shift 1di UPTD SMP Negri 7 Kotabumi Lampung Utara Tahun Pelajaran 2022/2023. JPIB: Jurnal Penelitian Ibnu Rusyd, 3(3), 8-22.

Iwanda, C. N. S., Malika, H. N., & Aqshadigrama, M. (2022). RADEC Sebagai Inovasi Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pasca Pandemi Covid-19 Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(24), 430-440.

Jannah, I. E. R., Mudiono, A., & Muzaki, F. I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Memaparkan Informasi Penting Teks Narasi Sejarah melalui Model Survey, Question, Read, Reflect, Recite (SQ4R) Berbasis Karakter Gemar Membaca Siswa Kelas V SDN Sumberingin 04 Kabupaten Blitar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 1(3), 195-203.

Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah. (2023). Perilisan Hasil PISA 2022. https://www.youtube.com/watch?v=2d91H96NfMw. Diakses pada 25 Juni 2025

Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah. (2024). PERILISAN HASIL PISA 2022: PERINGKAT INDONESIA NAIK 5-6 POSISI. Diakses pada 25 Juni 2025.

Nuraeni, Y., Syafitri, A., Atariq, D., Putri, N. A., & Ramadhan, S. (2025). ANALISIS KESULITAN BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA TEKS NARASI KELAS 4 DI SDN KREO 3. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(2), 2724-2729.

Nurmitasari, S., Banawi, A., & Riaddin, D. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran RADEC dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPA. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2).

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2022). Analisis capaian siswa Indonesia pada PISA dan urgensi kurikulum berorientasi literasi dan numerasi. EDUPEDIKA: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1-12.

Restiani, O. N., Arafik, M., & Rini, T. A. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Pemahaman Teks Narasi Pada Peserta Didik Kelas V SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1053-1067.

Rohim, D. C. (2023). Strategi Penguatan Literasi Dan Numerasi Siswa Di SD N Jatiroto 01 Kabupaten Pati. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 6(1), 35-40.

Saodah, S., Mulyasari, E., & Rahman, G. A. (2023). Upaya Meningkatkan Pemahaman peserta didik kelas IV materi gaya dengan rancangan understanding By Design (UbD) melalui penerapan model radec. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 560-571.

Sopandi, W., Sujana, A., Sukardi, R. R., Sutinah, C., Yanuar, Y., Imran, M. E., Suhendra, I., Dwiyani, S. S., Sriwulan, W., Nugraha, T., Sumirat, F., Nurhayati, Y., Kusumastuti, F. A., Lestari, H., Yuniasih, N., Nugraheny, D. C., & Suratmi, S. (2021). Model Pembelajaran RADEC: Teori & Implementasi di Sekolah. UPI Press.

Susanti, D. I., Prameswari, J. Y., & Anawati, S. (2022). Penerapan literasi baca-tulis dan literasi numerasi di kelas bawah sekolah dasar. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 6(1), 78-84.

Valenda, O. Y. (2023). Meta Analisis Implementasi Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak. Proceedings Series of Educational Studies.

Wirama, T. G. P. (2022). Asesmen literasi sains tema kimia hijau pada siswa kelas XII di SMAN Satu Atap Lembongan. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 3(1), 1-15.

Yulisdiva, A., Sodikin, C., & Anggraeni, P. (2023). Perbandingan Model Pembelajaran Read, Answer, Discuss, Explain, and Create (RADEC) dengan Model Pembelajaran Inquiry terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa pada Materi Gaya. JESA-Jurnal Edukasi Sebelas April, 7(1), 16-25.

Downloads

Published

2025-07-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

Model Pembelajaran RADEC Untuk Pembelajaran Teks Narasi di Sekolah Dasar. (2025). Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 8, 141-152. https://doi.org/10.29407/bs0jgb79

Similar Articles

1-10 of 525

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>