Pengaruh Penggunaan Model Teams Games Tournament Dengan Bantuan Takalintar Untuk Siswa Kelas 3 Materi Operasi Hitung Perkalian SDN Satak 2
Keywords:
Teams Games Tournament Model, TakarlintarAbstract
Education is one of the important things in human life. Education is the maturity of individuals so that they can manage their potential and skills. The purpose of this study was to determine the effect of using the Teams Games Tournament learning model with the help of Takalintar for grade 3 students of multiplication arithmetic operations. The population of this study was grade 3 of SDN Satak 2 in the 2023/2024 academic year consisting of two classes, namely class A and B, each class having 15 and 12 students. Data analysis techniques were normality test, homogeneity test and average similarity test. The results of the study of the teams games tournament model with the help of Takalintar for grade 3 students of multiplication arithmetic operations at SDN Satak showed that the results of the experimental and control classes from the initial test of the t-count 1.181> 3.41, so there was no difference, while in the final test of the experimental and control classes the value of t-count 2.475> 2.45. so there was no difference
References
Achyar, M. (2015). Institut Agama Islam Negeri. Excutive Summary, 23, 57168.
Afidatur Ro’azah. (2021). Bab ii kajian pustaka bab ii kajian pustaka 2.1. Bab Ii Kajian Pustaka 2.1, 12(2004), 6–25.
Andrijati, N. (2014). Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar di PGSD UPP Tegal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2).
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Raja Grafindo.
Christiana, P. P., & Suniasih, Ni Wayan., Suadnyana, I. N. (2014). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Penilaian Proyek Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD Gugus VIII Sukawati. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Firdaus, F. M. (2018). Pengaruh Teknik Takalintar terhadap Kemampuan Proses Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3). https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.127
Fuadi, A. S., & Anas, M. (2019). Implementasi Model CIPP dalam Evaluasi Kurikulum 2013 Pendidikan Ekonomi. Semdikjar 3.
Hamdayama, J. (2015). Model dan Metode Pembelajaran Aktif dan Berkarakter. Kuningan: Ghaliaindonesia: Cet, 2.
Handayani, A. F. (2019). Penggunaan Alat Peraga Takalintar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Operasi Hitung Perkalian. Online Journals.
Harina, H., Monawati, & Nurmasyitah. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Tabel Perkalian Pintar (Takalintar) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perkalian Bersusun di Kelas IV SDN 4 Tapaktuan Aceh Selatan. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 3(1).
Iii, B. A. B., & Penelitian, A. O. (2019). Ibi.Kkg. 43–55.
Kt Sudha, I., Gading, K., Tanggu Renda, N., & Pgsd, J. (2016). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT DAN MOTIVASI BERPRESTASI TERHADAP HASIL BELAJAR IPS KELAS IV. In Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (Vol. 4, Issue 1).
Miroah, Budi, E., & Serevina, V. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Energi Terbarukan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, 4(1).
Nurlatifah, M., Ulfa Fauziyah, M., Herawati, W., & Wahyuni, S. (2022). Penerapan Model Project Based Learnıng Untuk Menıngkatkan Hasıl Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Journal of Innovation in Primary Education, 1(2).
Nurmawan, A. (2023). Analisis Persepsi Mahasiswa Tentang Aset Cryptocurrency Ditinjau Dari Biaya, Manfaat Dan Resiko.
Patonah, S., Syahrullah, A., Firmansyah, D., & Fauziya, D. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) pada Pembelajaran Menulis Teks Negosiasi Di Kelas X SMK Lentera Bangsa. Parole, 1(5).
Perdana, D. S., Sudjana, I. N., & Januarto, O. B. (2017). PENGARUH LATIHAN SMALL SIDED GAMES 4X4 DAN 8X8 TERHADAP PENINGKATAN KETERAMPILAN PASSING PADA PEMAIN SEPAKBOLA EKSTRAKURIKULER SMP NEGERI 2 GRATI KABUPATEN PASURUAN. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(1). https://doi.org/10.17977/um040v1i1p40-55
Prihantini, M. D. R. (2017). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMEN (TGT) BERBANTUAN KARTU DOMINO MATEMATIKA PADA SISWA KELAS V SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(9).
Rahmawati, H., Syaodih, E., & Lisnawati, C. (2015). Efektifitas Model Pembelajaran Inquiri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. In JP2EA : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ekonomi Akutansi (Vol. 1, Issue 1).
Rahmawati, Y. A., Suastika, I. K., & Triwahyuningtyas, D. (2019). Pembelajaran Media Takalintar Berbantuan Model Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 3.
Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. In AR-RUZZ MEDIA (Issue Yogyakarta).
Solihatin, E., & Wijanarko, A. (2014). PELATIHAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING SESUAI KURIKULUM 2013 PADA GURU DAN CALON GURU. Sarwahita, 11(1). https://doi.org/10.21009/sarwahita.111.02
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. In Biomass Chem Eng.
Widayati, A., Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., Zamromi, Z., Nurhayati, A. R., Jayadinata, A. K., Sujana, A., Huda, M., Purnomo, E., Anggraini, D., ..., Meutia, I., Sitompul, S. S., Mahmuda, D., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., & Sari, F. R. (2017). Penerapan Model Pembelajaraan Inkuiri Untuk Meningkatkan Higher Order Thingking SkillPeserta Didik Di Sma Muhammadiyah 2 Bandar Lampung. Prasi: Jurnal Bahasa …, 16(1).
Rusman, Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalime Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ulfa Fajar Setyowati, Nurita Primasatya, Abdul Aziz Hunaifi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.