Analisis Efektifitas Media Flashcard terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Kelas I SDN Karangtengah 3 Kediri

Authors

  • Indah Try Lestari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Novi Nitya Santi Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Mumun Nurmilawati Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

efektifitas media, membaca, sekolah dasar

Abstract

The reality found by the researcher is that there are still many students who have low reading skills in grade I students of SDN Karangtengah 3. This study was conducted to determine the effectiveness of Flashcard learning media to recognize letters of the alphabet on students' reading learning outcomes. This study used a quantitative approach. The evaluation questions were carried out as data collection. The results of a limited trial on the effectiveness of Flashcard learning media to recognize letters of the alphabet obtained a score percentage of 90% with the category "very effective". Based on the data from the limited trial results, it can be concluded that Flashcard learning media to recognize letters of the alphabet is effective for use in grade I students of SDN Karangtengah 3 to improve reading skills.

References

Adica. (2022). Pengertian Bahan Ajar Menurut Para Cendekiawan. https://www.silabus.web.id/pengertian-bahan-ajar-menurut-para-cendekiawan/.

Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053

Bua, M. T. (2022). Efektivitas Media Animasi pada Keterampilan Membaca Permulaan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3594–3601. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2689

Fauziah, H., & Hidayat, M. T. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Belajar ”Ayo Belajar Membaca” dan ”Marbel Membaca” pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2944

Lestari, N. D. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611–2616. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1278

Mau Tellu Dony, P., Indarti, T., Subrata, H., Studi Magister Pendidikan Dasar, P., & Universitas Negeri Surabaya, P. (2022). Pengembangan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5).

Nuraini Dewi, T., Lambertus Meko, E., Adawiyah, A., Afdany Laudy, M., Tina Nurwanti, dan, & Wijaya Kusuma Surabaya, U. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS I SDN PAKIS V SURABAYA.

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2). https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343

Sugiyano. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D. In Penerbit Algabeta.

Ujud, S., Nur, T. D., Yusuf, Y., Saibi, N., & Ramli, M. R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sma Negeri 10 Kota Ternate Kelas X Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Bioedukasi, 6(2), 337–347. https://doi.org/10.33387/bioedu.v6i2.7305

Utami, I. E. S., Barlian, Y. A., Larasati, M., Noviani, E., Lestari, D., Rochadi, D., Maulana, A., Wilman, Y., Pradini, N. A., Sukiyasa, K., Sukoco, S., Mufidah, A., Angreany, F., Saud, S., Maryanto, R. I. P., Wulanata, I. A., Nindyawati, A. F., Rakhmanita, E., Rina Devianty, … Wulan, N. C. (2017). Media Flashcard Berpengaruh Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak. Universitas sebelas maret, 3(2).

Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1).

Zahra, N. R., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1462–1470. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/907

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Indah Try Lestari, Novi Nitya Santi, & Mumun Nurmilawati. (2024). Analisis Efektifitas Media Flashcard terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Siswa Kelas I SDN Karangtengah 3 Kediri. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 312–318. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5196

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2