Efektivitas Penerapan Media Edugame Star untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Imroatus Sholihah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Intan Pratihastari Wijaya Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Kemampuan Numerasi, Anak Usia Dini, Media Edugame Star

Abstract

The introduction of numeracy is very important from an early age, because numeracy will always be related in everyday life. For this reason, appropriate stimulation is needed to develop children's potential in numeracy skills. Initial observations at TK Aisyiyah Bustanul Athfal VII Kota Kediri showed that children's numeracy skills and stimulation during learning were lacking, and the learning media used by teachers was limited, even though technology continues to develop, so researchers used the application of Edugame Star media to improve early childhood numeracy skills. The purpose of this study was to determine the effectiveness of the application of Edugame Star media in improving children's numeracy skills. This research uses a quantitative descriptive method with a Quasi Experimental Design approach. This study consists of an experimental group and a control group with a pre-test post-test design. The results of the study are expected that Edugame Star media is effective in improving children's numeracy skills at TK Aisyiyah Bustanul Athfal VII Kota Kediri

References

Cahyati, E. N., Wulansari, W., & Wati, E. K. (2024). Application Of Choosing Games On Numeration Abilities In Children Aged 5-6 Years. Education Insights Journal, 1(2). https://doi.org/10.31571/eijournal.v2i1.16

Cris, G., & Dwiqi, S. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SD Kelas V. 8, 33–48.

Dandan, S. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktek Pembelajaran). UNP Press.

Dewi, K., Studi, P., Islam, P., Usia, A., & Dini, A. U. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1).

Dina, N. R., & Purnamasari, Y. M. (2023). Pengembangan Game Power Point Untuk Stimulasi Kognitif Anak Usia Dini. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 4(1), 30–47. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jt

Dinda Suci, A., Salsabila, D., Helmalia, R., Faujiah, S., Suzanti, L., Kunci, K., Interaktif, P., & Usia Dini, A. (2023). Stimulasi Aspek Kognitif Anak Usia Dini Dalam Berpikir Logis Melalui Powerpoint Interaktif Di TK LABSCHOOL UPI Serang. Online), 9(2), 92.

Istiqomah, N., Yogyakarta, S. K., & Info, A. (2021). Konsep dasar teori perkembangan kognitif pada anak usia dini menurut jean piaget. 15(2), 151–158. https://doi.org/10.30595/jkp.v15i2.10974

Maghfirah, F., Satriana, M., Nurliana, A. D., Haryani, W., & Jafar, F. S. (2022). Media Digital Menstimulasi Keterampilan Numerasi Anak Usia Dini di Lembaga PAUD. 6(6), 6027–6034. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3370

Natasyah, A., Rinakit Adhe, K., Cahya Maulidiyah, E., & Dorlina Simatupang, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book pada Pendidikan Seks untuk Anak Usia 4-5 Tahun di TK DWP Banjaran. SELING, Jurnal Program Studi PGRA, 9(2), 182–197.

Permanik, I. (2022). Penerapan Powerpoint Interaktif dalam Mengembangkan Kosakata Bahasa Inggris Anak (Penelitian Deskriptif terhadap Anak Usia 5-6 Tahun Di RA Bany Radhiyya Banjaran. 7(1).

Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru “COPE,” 02/Tahun XVIII/November 2014.

Qistina, M., Alpusari, M., Noviana, E., Hermita, N., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Riau, U. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran Ipa Kelas Ivc Sd Negeri 034 Taraibangun Kabupaten Kampar. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 160–172.

Rosmauli, C., & Watini, S. (2022). Implementasi Model ATIK untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Berpikir Logis dalam Kegiatan Menggambar di TK IT Insan Mulia Pancoran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 888–894. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.510

Rustini, T. (2018). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1). https://doi.org/10.17509/cd.v3i1.10321

Setyani, N. H., Handayani, A., & Rahmawati, D. (2023). Pengembangan Keterampilan Numerasi Dan Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Bahan Alam. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(3), 55–73.

Shofia, M., & Dadan, S. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01), 1561.

Sudarma. (2014). Pendidikan Anak Usia Dini Berkarakter. Genius Publizer.

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar Pendidikan Anak Usia. PT. Pustaka Insan Madani.

Wardana, M. A., & Malang, U. N. (2020). Pengembanbangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif pada Tema Tanah Airku. 1(November), 159–168.

Widyaningrum, D. P., Zulfiati, H. M., & Nisa, M. (2022). Penerapan Multimedia Interaktif Powerpoint Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Tematik Muatan IPA Siswa SD. 3(1), 42–51.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Imroatus Sholihah, & Intan Pratihastari Wijaya. (2024). Efektivitas Penerapan Media Edugame Star untuk Anak Usia Dini. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 302–311. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5194

Issue

Section

Articles