Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Lettrum Box Untuk Anak Usia Dini
Keywords:
Media Pembelajaran Lettrum Box, Numerasi Dasar, Anak Usia Dini.Abstract
The aim of this research is to evaluate the effectiveness of using the Lettrum box learning media in improving basic numeracy skills in early childhood, because the results of observations show that there is a lack of children's numeracy skills and stimulation during the learning process, as well as the limitations of creative and innovative learning media. In fact, in everyday life, humans cannot be separated from numbers, so from an early age, children must be introduced to numeracy in order to prepare for the formal stage of numeracy at the next level of education. Therefore, researchers used the lettrum box learning media to improve basic numeracy skills in early childhood. The research method used is quantitative descriptive with a quasi-experimental design model and using the Lettrum box as a learning medium. It is hoped that the results of this research can provide input for teachers to use the Lettrum box learning media in an effort to improve students' basic numeracy skills. In this way, it is hoped that the basic numeracy abilities of early childhood can increase, the lettrum box learning media is effective in improving the basic numeracy abilities of children in the Pembina Kindergarten, Mojoroto Kediri District.
References
Anggraini, E. S. (2022). Membangun Komunikasi Efektif Verbal dan Non Verbal dalam Pembelajaran Anak Usia Dini di Kelurahan Negeri Baru. Jurnal Usia Dini, 8(1). https://doi.org/10.24114/jud.v8i1.36190
Bopo, G., Ngura, E. T., Fono, Y. M., & Laksana, D. N. L. (2023). Peningkatan Kemampuan Numerasi Dengan Media Pembelajaran Papan Pintar Berhitung Pada Anak Usia 6-7 Tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3). https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.1998
Cahyani, R., & Suyadi, S. (2019). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Ki Hadjar Dewantara. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(4). https://doi.org/10.14421/jga.2018.34-01
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Miranti, P., & Dasa Putri, L. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 1(01), 46–55. https://doi.org/10.56872/elathfal.v1i01.273
Nainggolan, A. M., & Daeli, A. (2021). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya bagi Pembelajaran. Journal of Psychology “Humanlight,” 2(1). https://doi.org/10.51667/jph.v2i1.554
Nasution, N., Darmayunata, Y., & Wahyuni, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis Augmented Reality. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3408
Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2). https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524
Rinta, A. S., Febriana, D., & Wulandari, R. (2022). Strategi Pengelolaan Pemasaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 1(02). https://doi.org/10.62668/bharasumba.v1i02.201
Risqi, N. S., Hauro, A. B., Nabila, M., & Utami, W. S. (2024). Stimulasi Kemampuan Numerasi Anak Usia Dini Melalui Permainan Moka ( Monopoli Angka ) Di TK Bunga Tanjung. 06(04).
Setyani, N. H., Handayani, A., & Rahmawati, D. (2023). Pengembangan Keterampilan Numerasi Dan Kemampuan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Bahan Alam. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(3).
Shofia, M., & Dadan, S. (2021). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01).
Shunhaji, A. (2020). Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. 21(1).
Sukaryanti, A., Murjainah, M., & Syaflin, S. L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Pintar Keragaman Di Indonesia Untuk Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 7(1). https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i1.675
Wahyuni, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Berdasarkan Gaya Belajar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5840–5849. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3202
Wasis, S. (2022). PENTINGNYA PENERAPAN MERDEKA BELAJAR PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD). Universitas Nusantara PGRI Kediri, 09(02).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tita Bonita Irianfi, Intan Prastihastari Wijaya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.