Pemanfaatan Media Puzzle Ekspresi untuk Meningkatkan Kemampuan Pengendalian Diri Anak Usia Dini

Authors

  • Salma Delvika Rahma Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Anik Lestariningrum Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

expression puzzle media, self-control, early childhood

Abstract

This study aims to describe theoretically whether the use of expression puzzle media can improve self-control abilities in early childhood. The low ability of self-control in children is one of the obstacles for a teacher in delivering learning material. The ability to control oneself in children requires an appropriate learning media so that it can help the process of self-development as a whole. Expression puzzle media is one of the learning media that can be used by teachers to make it easier for students to accept learning. The design of this research is a literature or conceptual review, in which the researcher will describe supporting theories about puzzle learning media and early childhood self-control. Data sources were extracted from various previous research results in journals, reference books and other relevant studies. Data processing describes in a narrative manner and then writes down the bibliographical sources in detail. The results of the study are expected to serve as preliminary material for the usefulness of this expression puzzle media, children can learn to control their emotions, besides that children can also learn to solve a problem, learn to recognize colors, recognize various kinds of expressions and children can learn to read with this media. The recommendations in this study will be continued in the advanced research stages in order to deepen the results of the theoretical analysis obtained empirically.

References

Arlina, Aulia, A. P., Sari, J. E., Ulandari, & Syafitri, A. 2023. Implementasi Pembelajaran Di Sekolah RA Ar-Ridha. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 3660-3665.

Chantia, R. 2022. Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kedisiplinan Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan Di Raudhatul Athfal Perwanida 1 Bandar Lampung. Disertasi yang tidak Dipublikasikan. Bandar Lampung : Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Darmayanti, N., Febrianti, A., Ginting, A. M. B., Parinduri, I. H., & Indriani, A. 2022. Kemampuan dalam mengendalikan emosional anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan konseling, 4 (4), 1512-1519.

Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No.20 tahun 2003.tentang sistem pendidikan nasional.

Dhiu, K. D., & Fono, Y. M. 2022. Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2 (1), 56-61.

Fuadia, N. N. 2022. Perkembangan Sosial Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta, 3 (1), 31-47.

Haryono, M. 2020. Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Permainan Puzzle Angka pada Anak Usia 4-5 Tahun di PAUD Gemilang Kota Bengkulu. JDER Journal of Dehasen Education Review, 1 (1), 5-11.

Hurlock, Elisabeth. 2004. Perkembangan Anak. (Terjemahan Tjandrasa, M.M., & Zarkasih, M). Jakarta : Erlangga.

Khaironi, M. 2018. Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3 (1), 1-12.

Lestariningrum, A. 2017. Buku PERANCANAAN PEMBELAJARAN AUD_ISBN _9786026135544.pdf. In Adjie Media Nusantara (pp. 1-107).

Lubis, M. Y. 2019. Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2 (1), 47-58.

Nurfadila, A, Aisyah, D. S., & Karyawati, L. 2023. Disiplin Dalam Pengendalian Emosi Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9 (7), 21-28.

Nurfadillah, B (Eds). 2023. Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Bandung Jawa Barat : Widina Bhakti Persada Bandung.

Jahja Yudrik. (2015). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenamedia Group.

Purnamasari, T. P., Bariah, O., & Riana, N. 2022. Efektivitas Penggunaan Media Puzzel Dalam Membaca Huruf Hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4 (4), 2027-2032.

Purnawati, Z. 2020. Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Pembelajaran Akuatik Di PAUD Al-Fathiyah Kelompk B Tahun Pelajaran 2019/2020. Disertasi yang tidak Dipublikasikan. Mataram : Universitas Islam Negri Mataram.

Saputri, M. W. 2020. Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bermain Kooperatif Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal Kecamatan Muara Tembesi Tahun 2019/2020. Disertasi yang tidak Dipublikasikan. Jambi : Universitas Jambi.

Sari, N. M., Yetti, E., & Hapidin, H. (2020). Pengembangan media permainan mipon’s daily untuk meningkatkan kemampuan berhitung anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 831-839.

Yuliani Nuraini Sujiono, Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, (Jakarta: PT indeks Permata Putri 2013).

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Delvika Rahma, S. ., & Lestariningrum, A. . (2023). Pemanfaatan Media Puzzle Ekspresi untuk Meningkatkan Kemampuan Pengendalian Diri Anak Usia Dini. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 631–639. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3730

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)