Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Biologi Kurikulum Merdeka Pada Fase E Di SMAN 6 Madiun

Authors

  • Riken Prastiwi Universitas PGRI Madiun
  • Wachidatul Linda Yuhanna Universitas PGRI Madiun
  • Joko Widiyanto Universitas PGRI Madiun

Keywords:

Practicum Manual, Biology, Independent Curriculum

Abstract

Biology practicum activities are still little applied due to the lack of availability of practicum manuals so it is necessary to develop Kurikulum Merdeka. This study aims to determine the validity and feasibility of using biology lab manual products for class X students of SMAN 6 Madiun. The method used is R&D (Research and Development) with the 4D model. The results showed that the independent curriculum biology practicum manual product received an average material validation score of 63 with very valid criteria and media validation received an average score of 57 with very valid criteria. The independent curriculum biology practicum manual is suitable for use as learning media. The percentage of feasibility test results showed that 65% stated that the biology practicum manual for the independent curriculum was very feasible, 32% feasible, and 3% quite feasible. The independent curriculum biology practicum manual is valid and feasible to use as a practicum teaching medium for class X students of SMAN 6 Madiun

 

References

Agustina, P., Saputra, A., & Khotimah, E. V. A. K. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Praktikum Biologi di SMA Negeri di Klaten pada ditinjau dari Kualitas Laboratorium , Pengelolaan , dan Pelaksanaan Praktikum. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 8, 105–110.

Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 06(02), 75–82. https://doi.org/10.24815/jpsi.v6i2.12075

Aprilyani, T., & Anwar, Q. K. (2021). Pengembangan Panduan Praktikum Biologi pada Konsep Sistem Pencernaan untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis. Journal of Nusantara Education, 1(1), 9–18.

Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3(April 2018), 01–09.

Bili, E. M., Yuwono, C. S. M., & Setiawati, G. A. D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kegiatan Laboratorium Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik. Jurnal Biologi Kontekstual, 1(1), 78–86.

Fauziah, A., & Fahrudin, A. (2022). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Biologi Umum untuk Mahasiswa Program. Quagga, 14, 1–8. https://doi.org/10.25134/quagga.v14i1.4521.Received

Fitriyah, N., & Cintamulya, I. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains Berbasis Gaya Kognitif melalui Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Menggunakan Media Gambar di SMPNegeri 1 Jenu. Proceeding Biology Education Conference …, 15, 214–219.

Hapsari, D. I. S., & Fahmi, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Operasi Pada Matriks. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 51. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.51-60

Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN

Mirawati, B., & Royani, I. (2019). Pengembangan LKS Biologi SMA Berbasis Praktikum dengan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 88. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.152

Qonita, R., Hariz, A. R., Wijayanti, E., & Info, A. (2021). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Praktikum Biologi Daring. Bioilmi, VII(Ii), 83–92.

Rahmawati, F., & Sahratullah. (2020). Validitas Petunjuk Praktikum Bioteknologi Berbasis Guided Inquiry Untuk Peserta Didik Sma Di Kabupaten Sumbawa Barat Fitri. 8(2), 411–420.

Rahmi. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains Dan Keterampilan Kognitif Siswa Melalui Metode Pratikum Biologi Pada Sub Materi Schizophyta dan Thallophyta. Jurnal Pendidikan Almuslim, 5(1), 4.

Agustina, P., Saputra, A., & Khotimah, E. V. A. K. (2019). Evaluasi Pelaksanaan Praktikum Biologi di SMA Negeri di Klaten pada ditinjau dari Kualitas Laboratorium , Pengelolaan , dan Pelaksanaan Praktikum. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 8, 105–110.

Alexander, A., Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2018). Pengembangan Penuntun Praktikum Fotosintesis Berbasis Audio Visual Menggunakan Program Camtacia Studio di SMAN 1 Hulu Gurung. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 06(02), 75–82. https://doi.org/10.24815/jpsi.v6i2.12075

Aprilyani, T., & Anwar, Q. K. (2021). Pengembangan Panduan Praktikum Biologi pada Konsep Sistem Pencernaan untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis. Journal of Nusantara Education, 1(1), 9–18.

Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3(April 2018), 01–09.

Bili, E. M., Yuwono, C. S. M., & Setiawati, G. A. D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kegiatan Laboratorium Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta Didik. Jurnal Biologi Kontekstual, 1(1), 78–86.

Fauziah, A., & Fahrudin, A. (2022). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Biologi Umum untuk Mahasiswa Program. Quagga, 14, 1–8. https://doi.org/10.25134/quagga.v14i1.4521.Received

Fitriyah, N., & Cintamulya, I. (2018). Analisis Keterampilan Proses Sains Berbasis Gaya Kognitif melalui Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) Menggunakan Media Gambar di SMPNegeri 1 Jenu. Proceeding Biology Education Conference …, 15, 214–219.

Hapsari, D. I. S., & Fahmi, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Operasi Pada Matriks. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 51. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.51-60

Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN

Mirawati, B., & Royani, I. (2019). Pengembangan LKS Biologi SMA Berbasis Praktikum dengan Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 88. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.152

Qonita, R., Hariz, A. R., Wijayanti, E., & Info, A. (2021). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Praktikum Biologi Daring. Bioilmi, VII(Ii), 83–92.

Rahmawati, F., & Sahratullah. (2020). Validitas Petunjuk Praktikum Bioteknologi Berbasis Guided Inquiry Untuk Peserta Didik Sma Di Kabupaten Sumbawa Barat Fitri. 8(2), 411–420.

Rahmi. (2017). Analisis Keterampilan Proses Sains Dan Keterampilan Kognitif Siswa Melalui Metode Pratikum Biologi Pada Sub Materi Schizophyta dan Thallophyta. Jurnal Pendidikan Almuslim, 5(1), 4.

Ramadani, R. D., Widiyanto, J., & Pujiati. (2019). Penerapan model pembelajaran investigasi kelompok terhadap prestasi belajar siswa melalui media diorama pada materi pencemaran dan pelestarian lingkungan hidup kelas x sman 1 jiwan. 137–144.

Safahi, L., Pusporini, A., Susilo, S., & Akbar, B. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Calon Guru Biologi Terhadap HOTS. Biodik, 6(1), 35–45. https://doi.org/10.22437/bio.v6i1.8565

Sari, N. K., & Anantyarta, P. (2018). Program Studi Pendidikan Biologi Development of Histological Practicum. Jurnal Biologi Dan PemBelajaran Biiologi, 3(2), 124–138.

Setiawan. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorientasi Literasi Saintifik. Thabiea : Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 83–94. https://doi.org/10.21043/thabiea.v2i2.5345

Siswono, H., Keguruan, I., & Pgri, P. (2017). Analisis Pengaruh Keterampilan Proses Sains Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa. 1(2), 83–90.

Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718

Vitdiawati, R., Nusantari, R., & Tyas, D. N. (2016). Pengembangan Petunjuk Praktikum Berbasis Geopark Dengan Pendekatan Inquiry Learning untuk Mata Kuliah Ekologi. Universitas Ahmad Dahlan, 301–310.

Widiyanti, R., & Kurniawan, R. Y. (2021). Efektivitas Bahan Ajar E-Book Berbasis Scientific Approach pada Mata Pelajaran Ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2803–2818.

Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 17. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2296

Yuhanna, W. L., Retno, R. S., & Juwanita, J. (2017). Implementasi Pembelajaran “Inquiry Small Research” Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 3(2), 71–77. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v3i2.1397.

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Prastiwi, R., Linda Yuhanna, W., & Widiyanto, J. (2023). Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum Biologi Kurikulum Merdeka Pada Fase E Di SMAN 6 Madiun. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 813–825. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3724

Issue

Section

Articles