Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dengan Metode Jigsaw Pada Siswa Kelas X DKV 1 SMK Negeri 3 Kediri

Authors

  • Yuliana Wulandari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Nursalim Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Agus Widodo Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/p1ddnw06

Keywords:

Civic Education, Jigsaw, Student Literacy

Abstract

This research was motivated by obstacles in the teaching of Pancasila Education for Grade X students at SMK Negeri 3 Kediri. Students considered the subject boring due to its broad material and the lecture-based teaching method, which made them passive. As a result, their literacy skills were low. The aim of this study was to identify the steps and effectiveness of the jigsaw method in improving literacy among students of class X DKV 1. The research used a Classroom Action Research approach, conducted in two cycles, with instruments including teaching modules, observation sheets, and learning outcome tests. The results showed that the jigsaw method successfully improved students' literacy. In the first cycle, the average score was 74, with the highest score being 90 and the lowest 54. In the second cycle, there was significant improvement, with 30 out of 34 students scoring above the minimum mastery criterion, achieving a highest score of 96 and a lowest of 70. In conclusion, the jigsaw method effectively enhances student literacy through more active and participatory learning steps.

References

Afriyanti, I. (2018). Pengembangan Literasi Matematika Mengacu PISA Melalui Pembelajaran Abad Ke-21 Berbasis Teknologi.

Agustiana, D. M., Malik, M., Rumiati, S., & Pardede, S. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Citizenship Virtues, 3(2), 522-533.

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah: Teori Dan Praktik. CV. Pilar Nusantara.

Anggraeni, H. (2020). Penguatan Blended Learning Berbasis Literasi Digital Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 190-203.

Anggraini, D., Fathari, F., Anggara, J. W., & Amin, M. D. A. Al. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Generasi Milenial. Jisop: Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 2(1), 11–18.

Asmaroini, A. P. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Di Era Globalisasi. Citizenship: Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 440–450.

Budiyono, B. (2008). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Intensitas Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Pkn Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri Jatisrono Kabupaten Wonogiri Tahun Pelajaran 2007/2008 (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Damayanti, I. (2019). Optimalisasi Literasi Digital Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Penguatan Karakter.

Deni, J., Arkiang, F., & Jufri, J. (2022). Implementasi Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Ende. Educational Journal Of Islamic Management, 2(1), 19-30.

Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa. Jurnal pendidikan ilmu sosial, 23(1).

Eddy, I. W. T. (2018). Aktualisasi Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara. Dharmasmrti, 1(18), 116-123.

Farid, M. (2021). Model Pengembangan Pendidikan Pancasila Untuk Bidang Ilmu Hubungan Internasional. Jurnal Pendidikan, 9(2), 83-90.

Febriani, E. S., Arobiah, D., Apriyani, A., Ramdhani, E., & Millah, A. S. (2023). Analisis Data Dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140-153.

Ginanjar, A. Y., & Widayanti, W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa Di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 10(2), 117-124.

Hedeen, Timothy. A Process Of Cooperative Learning And Discussion. Teaching Sociology. Juli 2003.

Jannah, I. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Menggunakan Model Cooperative Learning. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 10-24.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi. Academy Of Education Journal, 13(1), 1-13.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi. Academy Of Education Journal, 13(1), 1-13.

Lestari, S. O., & Kurnia, H. (2022). Peran Pendidikan Pancasila Dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 5(1), 25.

Marpaung, A. T. A., Manihuruk, I., Hutabarat, M. M., Tambunan, R. P., Manurung, R. A., Siahaan, W. A., & Harahap, S. H. (2024). Peningkatan Keterampilan Literasi Melalui Pembelajaran Puisi Berbasis Proyek. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16958-16966.

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Sakinah, 2(1), 14-23.

Muhammad Sawir, “Empat Pilar Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara,” JIAP: Journal Of Administration Science And Governmental Science 1, No. 1 (2016): 1-6.

Muhson, Ali. 2006. “Teknik Analisis Kuantitatif.” Makalah Teknik Analisis II, 1–7.

Nandika, D. (2007). Pendidikan Di Tengah. Jakarta: Pt. Remaja Rosda Karya.

Nasution, E. (2014). Problematika Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Mediasi, 8(1).

Pamungkas, R., Probosari, R. M., & Puspitasari, D. (2015). Peningkatan Literasi Membaca Melalui Penerapan Problem Based Learning Pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas X Mia 1 Sman 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2014/2015. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS) (Pp. 406-412).

Qiptiyyah, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar PKN Materi Kedudukan Dan Fungsi Pancasila Melalui Metode Jigsaw Kelas VIII F Mts Negeri 5 Demak. G-COUNS: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 62-68.

Rangkuti, A. N. (2019). Pendidikan Matematika Realistik: Pendekatan Alternatif Dalam Pembelajaran Matematika.

Riadi, A. (2016). Pendidikan Karakter Di Madrasah/Sekolah. Ittihad, 14(26).

Salyo, R., Syah, I., Mikawati, H., & Santoso, G. (2022). Pancasila Di Era Milenial: Makna Dan Relevansinya Bagi Masa Depan Bangsa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(2), 68-76.

Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Saputra, M. R., & Maknun, L. (2022). Konsep Dan Pengaplikasian Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Tingkat MI/SD. Edubase: Journal Of Basic Education, 3(1), 98-108.

Subandiyah, H. (2015). Pembelajaran Literasi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Paramasastra: Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 2(1).

Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, Dan Model Pembelajaran. Online) (Http://Smacepiring. Wordpress. Com), 1-6.

Sulaiman, A. (2015). Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Bandung: CV. Arfino Raya.

Tatar, E., & Oktay, M. (2008). Relative Evaluation System As An Obstacle To Cooperative Learning: The Views Of Lecturers In A Science Education Department. International Journal Of Environmental And Science Education, 3(2), 67-73.

Tibahary, A. R., & Muliana, M. (2018). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Scolae: Journal Of Pedagogy, 1(1), 54-64.

Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis Untuk Guru Dan Mahasiswa Di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19-19.

Vioreza, N., Marhamah, M., Nugroho, B. T. A., Solihat, E., Hasanah, N., Oktaviana, E., ... & Ginting, M. B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Proses Pembelajaran.

Wibawa, R., & Lukitasari, D. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Otentik Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 53-61.

Widayati, A. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1).

Zulfikar, Muhamad Fikri, And Dinie Anggraeni Dewi. "Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa." Jurnal Pekan: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan 6.1 (2021): 104-115.

Zuriah, N., Sunaryo, H., & Yusuf, N. (2016). Ibm Guru Dalam Pengembangan Bahan Ajar Kreatif Inovatif Berbasis Potensi Lokal. Jurnal Dedikasi, 13.

Downloads

Published

2025-07-21

Issue

Section

Articles

How to Cite

Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dengan Metode Jigsaw Pada Siswa Kelas X DKV 1 SMK Negeri 3 Kediri. (2025). Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 8, 1467-1477. https://doi.org/10.29407/p1ddnw06

Similar Articles

1-10 of 394

You may also start an advanced similarity search for this article.