Penilaian Pembelajaran dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Perguruan Tinggi
DOI:
https://doi.org/10.29407/nmjgj784Keywords:
learning assessment, higher education, assessment innovation, digital technology, education qualityAbstract
Learning assessment in higher education plays a crucial role in ensuring the quality of both the learning process and its outcomes. Assessment is not merely a tool for final evaluation but an integral part of the learning process that supports the achievement of comprehensive student competencies. This article aims to examine the urgency of assessment in improving the quality of higher education, explore innovative assessment approaches and strategies, and identify challenges in their implementation. The discussion highlights the importance of authentic assessment, assessment for learning (AfL), and the integration of digital technology as efforts to create fair, transparent, and adaptive assessment systems. Additionally, the article emphasizes the need to enhance assessment literacy among lecturers and institutional support to develop sustainable assessment practices. This study is expected to contribute to strengthening more meaningful and relevant assessment practices in the context of higher education in the digital transformation era.
References
Agustianti, R., Abyadati, S., Nussifera, L., Irvani, A. I., Handayani, D. Y., Hamdani, D., & Amarulloh, R. R. (2022). Asesmen Dan Evaluasi Pembelajaran. Tohar Media.
Chairunisa, E. D. (2018). Penilaian Portofolio Dalam Meningkatkan Kemampuan Self-Assessment Mahasiswa. Kalpataru: Jurnal Sejarah Dan Pembelajaran Sejarah, 4(1), 83–88.
Djulia, E. (2012). Pengembangan Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Ekologi Tumbuhan Di Perguruan Tinggi. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 25–38.
Fahmi, I., Gaffar, M. F., Permana, J., & Herawan, E. (2020). Peningkatan Mutu Dosen Dalam Proses Pembelajaran Di Universitas. Jurnal Administrasi Pendidikan, 20(1), 21–34.
Gunawan, S., & Soesanto, R. H. (2022). Keakuratan Umpan Balik Asesmen Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Pengerjaan Formatif Secara Daring. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1), 10–19.
Handrian, E., & Novita, M. (2025). Adopsi Inovasi Kebijakan Digital Yang Inklusif: Studi Kasus Aplikasi Sipintar Peduli Di Kota Pekanbaru. Publika: Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 11(1), 105–119.
Hidayat, A. (2018). Meta Analisis: Pentingnya Self Dan Peer Assesment Dalam Pembelajaran. Jurnal Basicedu, 2(1), 95–101.
Kamilia, F. F. S. K., & Wahyudin, D. (2021). Evaluasi Pembelajaran Berbasis E-Learning Pada Jenjang Pendidikan Tinggi. Inovasi Kurikulum, 18(2), 222–230.
Leonard, L. (2016). Kompetensi Tenaga Pendidik Di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas Sdm Guru Dan Solusi Perbaikannya. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan Mipa, 5(3).
Mutia, I. K., Wosal, Y. N., & Monigir, N. N. (2023). Kesiapan Guru Dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Di Bidang Iptek. Jurnal Basicedu, 7(6), 3571–3579. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V7i6.6378
Noviana, N., & Kartowagiran, B. (2015). Evaluasi Implementasi Penilaian Otentik Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Kurikulum 2013 Di Sma. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 3(2), 157–166.
Pamungkas, T. F., Utomo, E., & Nursetyo, K. I. (2023). Pengembangan E-Portfolio Di Program Studi S1 Teknologi Pendidikan Unj. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 6(2), 51–60.
Putri, K. E. S., Wahyuni, M. R., Hasibuan, W. F., & Mustika, D. (2024). Evaluasi Dan Penilaian Yang Adil Dalam Konteks Pendidikan Inklusi. Gudang Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(6), 143–155.
Rahmah, R., & Cahyadi, A. (2024). Analisis Implementasi Permendikbud No. 21 Tahun 2022 Dalam Standar Penilaian Pendidikan Di Indonesia. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 831. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V8i2.3460
Rivalina, R. (2017). Strategi Pemanfaatan E-Learning Dalam Mengatasi Keterbatasan Jumlah Dosen. Jurnal Kwangsan, 5(2), 129. Https://Doi.Org/10.31800/Jtp.Kw.V5n2.P129--145
Sappaile, B. I., Fahrudin, A., Waliulu, Y. S., Nove, A. H., Rachman, R. S., & Utami, B. (2024). Pengembangan Metode Penilaian Otentik Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 2139–2150.
Satria, M. R. (2024). Transformasi Standar Penilaian Pendidikan Dan Revitalisasi Penilaian Pembelajaran Di Indonesia. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 17(1).
Taufiqurrahman, M. (2023). Pembelajaran Abad 21 Berbasis Kompetensi 4c Di Perguruan Tinggi. Progressa: Journal Of Islamic Religious Instruction, 7(1), 78–90.
Yanti, D., Prastawa, S., Utomo, W. F., Wiliyanti, V., & Utomo, B. (2024). Pendidikan Di Revolusi Industri 4.0: Studi Kasus Evaluasi Kurikulum Merdeka Di Indonesia: Education In The Industrial Revolution 4.0: A Case Study Of Independent Curriculum Evaluation In Indonesia. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(02), 380–390.
Zebua, E. N. K., & Zebua, N. (2024). Analisis Prinsip Dan Peran Asesmen Autentik Pada Proses Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 128–136.
Zubair, L., Mini, D. A. M., Kurnia, Z. A., & Bashith, A. (2024). Strategi Inovatif Dalam Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(11), 1217–1227.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Herdian Tria Wulan Sari, Wikan Sasmita, Dini Andreswari Prianbudi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
