Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.29407/gv26ef74Keywords:
Torso SIPENA, PuzzleAbstract
This study aims to describe the results of observations in the form of interviews with teachers and questionnaires regarding students' needs for instructional media. The research method used is descriptive qualitative. The subjects of this study were 15 fifth-grade students at SD Negeri 6 Klodan. The instruments used were teacher interview sheets and student needs analysis questionnaires. The data analysis technique employed was descriptive qualitative analysis, which was used to describe the results of the interviews and questionnaires in detail. Based on the research conducted, it was found that both teachers and students need concrete, interesting, and interactive learning media to help facilitate the understanding of the human digestive system material.
References
Darmadi. (2018). Asyiknya Belajar Sambil Bermain. Guepeida.
Ervina, V. Y., & Muslimah Mimin. (2019). Pengembangan media pembelajaran tangga pintar materi penjumlahan dan pengurangan kelas I sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1), 58–68.
Imanulhaq, R., & Ichsan. (2022). ANALISIS TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET PADA TAHAP ANAK USIA OPERASIONAL KONKRET 7-12 TAHUN SEBAGAI DASAR KEBUTUHAN MEDIA PEMBELAJARAN. Jurnal WANIAMBEY : Journal of Islamic Education, 3(2).
Indriati, D. (2012). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KONSEP CAHAYA MELALUI PEMBELAJARAN SCIENCE-EDUTAINMENT BERBANTUAN MEDIA ANIMASI. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2), 192–197. http://journal.unnes.ac.id/index.php/jpii
Jamilatun, W., & Wahyu, K. (2016). KEEFEKTIFAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE TERHADAP PRESTASI BELAJAR IPA KELAS III SD BANGUNJIWO.
Nurkholifah, R. Z., & Putri, K. E. (2025). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran GAVERBOM (Tangga Clever Board Game) Pada Pembelajaran Matematika Materi Satuan Panjang dan Berat Untuk Kelas III SDN Brenggolo 1. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN) 4, 4, 69–74.
Nuryanti, N. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GAME PUZZLE SIPENA MATERI SISTEM PENCERNAAN MANUSIA KELAS V SD NEGERI MRICAN 2 KEDIRI SKRIPSI.
Putri, R. S., Firman, & Desyandri. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 2(4), 2024. https://doi.org/10.61292/cognoscere.247
Rahmawati, N. W., Sahari, S., & Zunaidah, F. N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar “TEMUAN” Berbasis Multimedia Interaktif Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(2), 155–169. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i2.144
Sanjaya, I. G. A., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Digital Ditinjau dari Teori Belajar Kognitif Jean Piaget Tahap Operasional Konkret Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi Dan Geofisika. https://doi.org/10.29303/geoscienceed.v5i1.679
Sari, D. M., Mukmin, B. A., & Putra, A. S. G. (2025). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Gabungan Bangun Datar pada Peserta Didik Kelas V. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 5(2), 549–559. https://doi.org/10.53624/ptk.v5i2.595
Sugiyono. (2006). Statistika untuk penelitian. CV Alfabeta.
Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Deepublish.
Yulianti. (2018). Pengertian IPA Serta Prinsip IPA Di Sekolah Dasar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nanda Fasinka Zalzabila, Bagus Amirul Mukmin, Kharisma Eka Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
