Ananlisis Penggunaan Multimedia Siklus Air (SUIR) Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD

Authors

  • Ananda Farid Shalehudin Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Aan Nurfahrudianto Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sutrisno Sahari Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

water cycle interactive multimedia (SUIR), learning media, students

Abstract

In learning science, especially abstract water cycle material, learning will not get good learning results if only imagining without using the right learning media. Therefore, it is necessary to use the right learning media to support an effective and interactive learning process. This study aims to determine the increase in student learning outcomes after using interactive multimedia products of the water cycle (SUIR). This research is a qualitative research. The type of research used in this research is descriptive. Descriptive research aims to explain and describe facts based on certain perspectives. The results of this study can be seen from the comparison of evaluation scores before using SUIR multimedia and after using SUIR multimedia. Where there is an increase in student learning outcomes when the evaluation is carried out after using multimedia suir. In this study it can be concluded that learning using interactive water cycle multimedia (SUIR) can improve student learning outcomes significantly. Learning outcomes before using get an average score of 56, while student learning outcomes after using interactive multimedia SUIR get an average score of 90. Translated with DeepL.com (free version).

References

Ariyani, N. K. A., & Ganing, N. N. (2021). Media Power Point Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Siklus Air Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 263-271.

Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada Emzir.

Azis, N., Pribadi, G., & Nurcahya, M. S. (2020). Analisa dan Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Berbasis Android. IKRA-ITH Informatika : Jurnal Komputer Dan Informatika, 4(3), 1-5.

Bardi, B., & Jailani, J. (2015). Pengembangan multimedia berbasis komputer untuk pembelajaran matematika bagi siswa SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 49-63.

Cristiana, D. I., Anjarini, T., & Purwoko, R. Y. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kontekstual Materi Suhu dan Kalor di Sekolah Dasar. SITTAH: Journal of Primary Education, 2(2), 145-160.

Darmawan, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Android Pada Materi Siklus Air Pembelajaran IPA Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 10(8), 762-776.

Dzulkarnaen, R., & Kurniawan, R. (2019). Jurnal Aplikasi Pengelolaan Data Pasien Di Apotek Berbasis Android. Buffer Informatika, 5(2), 26-37.

Fadhallah. 2021. Wawancara. Jakarta: UNJ PRESS

Firly, N. (2018). Create Your Own Android Application. Elex Media Komputindo.

Hana, U. S. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Mapel IPA Untuk Siswa Kelas V Di SDN Kuwaron 1. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 5(5), 53-61.

Hasanah, D. H. (2020). Penerapan media pembelajaran quizizz untuk melatih kemampuan gramatika mahasiswa Jurusan Sastra Jerman Universitas Negeri Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Hisbullah, S. P., & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Penerbit Aksara Timur.

Jumasa, M. A., & Surjono, H. D. (2016). Pengembangan multimedia pembelajaran Bahasa Inggris untuk pembelajaran teks recount di MTSN II Yogyakarta. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(1), 25-39.

Nazalin, N., & Muhtadi, A. (2016). Pengembangan multimedia interaktif pembelajaran kimia pada materi hidrokarbon untuk siswa kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 221-236.

Ngongo, V. L., Hidayat, T., & Wiyanto, W. (2019, July). Pendidikan Di Era Digital. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran : Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan skala Likert dan skala dikotomi pada kuesioner online. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(2), 128-137.

Prasetyo, F. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint 2016 Pada Subtema 1 Manusia Dan Lingkungan Di Kelas V Sekolah Dasar. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint 2016 Pada Subtema 1 Manusia Dan Lingkungan Di Kelas V Sekolah Dasar.

Putri, A. I. V., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan video edukasi kartun animasi materi siklus air untuk memfasilitasi siswa sekolah dasar. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377-387.

Putri, D. P. E., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif kimia berbasis android menggunakan prinsip mayer pada materi laju reaksi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 38-47.

Riyadi, S., & Pardjono, P. (2014). Pengembangan multimedia pembelajaran matematika berbasis komputer untuk kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 1(2), 165-177.

Rusman, M. P. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Sanjaya, W. (2014). Penelitian pendidikan: jenis, metode dan prosedur.

Shalahudin, I., Saepulmillah, A., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2020). Analisis Kritik Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran PAI di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 170-188.

Siregar, H. F., Siregar, Y. H., & Melani, M. (2018). Perancangan Aplikasi Komik Hadist Berbasis Multimedia. JurTI (Jurnal Teknologi Informasi), 2 (2), 113-121. JurTI (Jurnal Teknologi Informasi), 2 (2), 113–121.

Sugiyono. 2014. Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung : Alfabeta

Suryani, A., Basir, M., & R, R. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbasis Komputer Model Permainan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sma Muhammadiyah 1 Palembang. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 1(1), 1–13.

Susanti, S., & Zulfiana, A. (2018). Jenis–jenis media dalam pembelajaran. Jenis–Jenis Media Dalam Pembelajaran, 1-16.

Susatio, S. L. B., Hasbi, M., & Purnamawati, P. (2022). Peranan E-Learning Berbasis Multimedia Dalam Pembelajaran Tatap Muka Terbatas. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(2), 126-132.

Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan ajar metode penelitian pendidikan dengan ADDIE model. Jurnal Ika, 11(1).

Trinawindu, I. B. K., Dewi, A. K., & Narulita, E. T. (2016). Multimedia interaktif untuk proses pembelajaran. Prabangkara: Jurnal Seni Rupa dan Desain, 19(23), 35-35.

Trisiana, A., Sutikno, A., & Wicaksono, A. G. (2020). Digital Media-based Character Education Model As A Learning Innovation in the Midst of A Corona Pandemic. Webology, 17(2).

Untari, E., Rohmah, N., & Lestari, D. W. (2018). Model pembelajaran problem based learning (PBL) sebagai pembiasaan higher order thinking skills (HOTS) pada pembelajaran ipa di sekolah dasar. In Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains) (pp. 135-142).

Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Deepublish.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Shalehudin, A. F. ., Nurfahrudianto, A. ., & Sahari, S. . (2024). Ananlisis Penggunaan Multimedia Siklus Air (SUIR) Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SD. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 447–456. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5213

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>