Efektivitas Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Islam Kepanjen

Authors

  • Rihadatul Aisy Universitas Negeri Malang
  • Selfi Puspadiani Prameswari Universitas Negeri Malang
  • Rizka Apriani Universitas Negeri Malang

Keywords:

snake ladder media, interest in learning, learning, students, Kepanjen Islamic High School

Abstract

This research is motivated by the low interest in learning that is owned by students when they receive guidance and counseling services. Therefore, researchers try to provide services using snakes and ladders game media. The purpose of this study was to test the effectiveness of the snakes and ladders game media on the learning interest of class X students of Kepanjen Islamic High School. This research is included in the quantitative research with pre-experimental design using one group pretest - posttest design. The research sample used was 77 class X students of Kepanjen Islamic High School. The stages of the research included pre-test, providing treatment services using snakes and ladders media, and post-test. The results showed that the average score of interest in learning increased by 4.95 points, with the highest score increasing by 7 points and the lowest score increasing by 2 points. These findings indicate that the use of snakes and ladders game media is effective in increasing students' interest in learning.

References

Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2450

Astuti, S. 2015. Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Formatif 5(1). 68-75

Ayudiany, F. (2016). Penggunaan Media Permainan Ular tangga Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman. 31–37.

Cahyana, W., Afrinaldi, A., Iswantir, M., & Santosa, B. (2023). Profil Minat Belajar Siswa Kelas X MAN 4 Madina pada Mata Pelajaran Bimbingan Konseling Tahun Ajaran 2021-2022. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(1), 1-7.

Hadis, A dan Nurhayati. 2014. Psikologi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa SMAN di Kecamatan Kebon Jeruk. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 26–41. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.165

Islamiah, I. D. (2019). Pengaruh Minat Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika di SMKN 1 Cihampelas. Juornal On Education, 01(02), 451–457.

Kristiana, N. (2012). Pengaruh Game Online Saras Cooking Class Terhadap Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Jasa Boga Pada Mata Pelajaran Pengolahan Makanan Kontinentaldi Smkn 1 Sewon. Yogyakarta: Skripsi.

Mutiara, N.,U., dan Sobandi, A. 2018. Iklim Sekolah Sebagai Determinan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 1(2).71-77.

Padila, Andri, J., Andrianto, M. B., Sartika, A., & Oktaviyani, Y. (2022). Bermain Edukatif Ular Tangga Mampu Mengatasi Kecemasan pada Anak Hospitalisasi. Jurnal Kesmas Asclepius, 4, 1–7.

Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 3(2), 173–184. https://doi.org/10.15294/pls.v2i1.23448

Rekysika, N. S., & Haryanto, H. (2019). Media Pembelajaran Ular Tangga Bilangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 56–61. https://doi.org/10.17509/cd.v10i1.16000

Sulaiman, & Sa’idah, I. (2022). Kreativitas Guru Bimbingan dan Konseling dalam Mengembangkan Minat Belajar Siswa. DA’WA: Jurnal Bimbingan Penyuluhan & Konseling Islam, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.36420/dawa.v2i1.139

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Rihadatul Aisy, Selfi Puspadiani Prameswari, & Rizka Apriani. (2023). Efektivitas Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Islam Kepanjen. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1892–1899. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3981

Issue

Section

Articles