Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Melalui Telegram Quiz Bot Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Ayu Gusniawati Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Dian Devita Yohanie Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Motivation, Interactive Learning Media, Android, Telegram Quiz Bot, Motivasi, Media Pembelajaran Interaktif

Abstract

Mobile phone users today are very numerous, especially among students, one of which is the use of the telegram application on mobile phones. Telegram is usually used for chatting or exchanging news, but there are many uses for telegrams, one of which can be used as a learning medium. This study aims to (1) determine the feasibility of android-based interactive learning media through the telegram quiz bot application, (2) determine whether learning media through telegram quiz bot can increase student learning motivation, (3) determine student responses to learning media through telegram quiz bot. This research is a type of descriptive qualitative research using the subject of junior high school students in Tiripan Village totaling 8 students. Data collection techniques in this study used observation, questionnaires. The results of this study indicate (1) the percentage of feasibility of learning media through telegram quiz bot is 86%, so the media is feasible to use, (2) learning media through telegram quiz bot can increase student learning motivation with an average of 88% (3) the response from students after using learning media through telegram quiz bot is that students like the media

References

Amatullah, D. C., & Ab, J. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2021/2022. 15(1).

Astuti, D. (2022). Dampak Penggunaan Smart Phone Android Terhadap Aktivitas Belajar Siswa SMP Di Desa Talapiti. 5(2), 54–60.

Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. 1(1), 282–294.

Kahfi, M., Nurparida, N., & Srirahayu, E. (2021). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA. JURNAL PETIK, 7(1), 63–70. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.986

Maknuni, J. (2020). Pengaruh Media Belajar Smartphone Terhadap Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid-19. 02(02), 94–106.

Nurmayani, T. (2022). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU KELAS VII MTS NW DUSUN TELIAH KABUPATEN LOMBOK TIMUR [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Mataram.

Nuryunia, S., & Suprihatin, S. E. Y. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BOT ℡EGRAM MATERI BAGIAN-BAGIAN BUSANA UNTUK SISWA DI SMK N 1 PENGASIH. Prosiding Pendidikan Teknik Boga Busana, 17(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/ptbb/article/view/58778

Rusandi, & Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18

Septia, S., Purwaningsih, E., & Kuswanti, H. (2024). ANALISIS KEBUTUHAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS BOT TELEGRAM MATERI PERSAMAAN DASAR AKUNTANSI PADA PEMBELAJARAN EKONOMI SMA. Jurnal Edukasi Ekonomi, 8(1), 42. https://doi.org/10.26418/jee.v8i1.77785

Uma, E. R. A., Makaborang, Y., & Ndjoeroemana, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX pada Konsep Perkembangbiakan Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Indonesia Gemilang, 2(1), 9–16. https://doi.org/10.53889/jpig.v2i1.58

Wulandari, V. P. N., & Yohanie, D. D. (2023). Pengembangan Modul Elektronik Berbasis Quizziz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Trigonometri. 6, 799–804.

Yohanie, D. D., Nurfahrudianto, A., Jatmiko, J., Samijo, S., Darsono, D., Santia, I., Handayani, A. D., Sulistyono, B. A., Hima, L. R., Widodo, S., & Katminingsih, Y. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Literasi Numerasi dan TPACK di SDN Dermo 2 Kediri. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Nusantara (JPPNu), 5(1), 119–123. https://doi.org/10.28926/jppnu.v5i1.162

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Gusniawati, A., & Yohanie, D. D. (2024). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Melalui Telegram Quiz Bot Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 864–870. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5236

Issue

Section

Articles