Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Diorama Pada Materi Siklus Hidrologi di Kelas V SDN Blabak 3
Keywords:
Needs Analysis, Learning Media, Dioramas, Hydrological CycleAbstract
Science learning is a lesson that reviews the universe and everything in it, as well as the events that occur in it. However, when learning science, the teacher does not use the right learning media so that the material is difficult to understand and students' enthusiasm for learning is low. This study aims to analyze the needs of learning media. This type of research is descriptive qualitative. Data collection was carried out through interviews and distributing questionnaires to teachers and students. This research was conducted at SDN Blabak 3 Kediri City by conducting interviews with fifth grade teachers and distributing questionnaires to 28 grade V students. Based on the needs questionnaire, students and teachers needed Diorama Hydrological Cycle learning media, and learning media was approved for development.
References
Afifah, D. N., Widiyono, A., & Attalina, S. N. C. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 4, 1349–1358.
Abdul, A. (2020). Teknik Analisis Data Analisis Data. Teknik Analisis Data Analisis Data, 1–15.
Amal, M. M., & Ngongo. (2016). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Di Sekolah. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 1–23.
Aris, I. E. &, & Hanifah, U. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Kognitif IPA Materi Ekosistem Pada Siswa Kelas V SDN Singapaducurug Kota Serang Banten Tahun Ajaran 2020/2021. ISSN Online, 2(01), 64.
Ekayani, P. (2017). (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, March. https://www.researchgate.net/publication/315105651
Emiyati, A., & Kurniawan, A. H. (2016). Media Pembelajaran. Book, 1–23.
Kikiwati, U. Y. (2019). Penerapan Media Diorama Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sdn Tegalsari 01. Journal Of Chemical Information And Modeling, 53(9), 1689–1699.
Fatimah, F. N., & Supriyono. (2013). Penggunaan Media Benda Konkret Pada Tema Lingkungan Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–7.
Handayani, F. (2018). Artikel Ilmiah Pengembangan Media Diorama Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Sekolah Dasar Oleh : Fitri Handayani a1D114048 Program Studi Pendidikan Guru Dasar. Jurnal Pendidikan, 1–14. http://repository.unja.ac.id/4580/1/ARTIKEL ILMIAH.pdf
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Prabowo, D. M. (2019). Pegembangan Media Diorama 3 Dimensi Dalam Pembelajaran Ipa Materi Ekosistem Kelas V. Joyful Learning Journal, 6(4), 234–242. Https://Doi.Org/10.15294/Jlj.V6i4.17008
Sujana. (2019). Hakikat Ilmu Pengetahuan Alam (Ipa). Jurnal Pendidikan, 11–26.
Zubaidah, S., Sugiyono, & Uliyanti, E. (2016). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Media Konkret Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, c, 1–23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Delvia Luce Fintarre, Mumun Nurmilawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.