Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Booklet untuk Siswa SD Kelas 4 Pada Materi Bangun Datar
Keywords:
Needs Analysis, Learning Media, Booklets, Flat ShapesAbstract
During mathematics learning, the teacher still rarely applies learning media. Learning resources used are limited and not varied. Students become bored when the learning process takes place which results in decreased interest in learning so that students cannot understand the material in depth and experience difficulties. This study aims to analyze the needs of the media used to support learning in flat shape materials. This type of research is descriptive qualitative. Data collection methods used are questionnaires, interviews and document studies. This research was conducted at Mojoroto 4 Public Elementary School, Kediri City by distributing questionnaires to 23 grade 4 students and conducting interviews with grade 4 teachers. Based on the questionnaire on the needs of students and teachers for learning media for flat shapes, it was found that teachers and students needed learning media and agreed if flat learning media were made
References
Abdul, A. (2020). Teknik Analisis Data Analisis Data. Teknik Analisis Data Analisis Data, 1–15.
Agustyaningrum, N., & Pradanti, P. (2022). TEORI PERKEMBANGAN PIAGET DAN VYGOTSKY : BAGAIMANA IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR ? 5 (1), 568–582.
Ananda, R. A., & Sugiyono, V. A. (2022). Pengembangan Media Booklet untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Segi Banyak. 9, 254–264.
Belajar, S., & Sekolah, D. I. (2018). Jurnal Riset Pendidikan Dasar PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET SCIENCE FOR KIDS SEBAGAI. 1(April), 10–17.
Diki, S. A. A., Mukmin, B. A., & Wenda, D. D. N. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Booklet Berbasis Kontektual pada Materi Sumber Energi untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1), 159–164. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/
Faiqoh, E. (2021). Efektivitas penggunaan media booklet dibandingkan dengan leaflet dalam meningkatkan pengetahuan variasi menu MP-ASI pada ibu balita. 1–235.
Fitriani, L., & Krisnawati, Y. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET BERBASIS. 2, 143–151.
Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).
Maryati, I., & Priatna, N. (2018). INTEGRASI NILAI-NILAI KARAKTER MATEMATIKA MELALUI PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 333–344. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i3.322
Nahria, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Booklet Pada Materi Hidrolisis Garam. Skripsi.
Niam, F., & Prastowo, A. Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Booklet Materi Benda di sekitar Kelas 3 untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa SDN Wonorejo 02 Kabupaten Blitar. Patria Eduacational Journal (PEJ), 2(1), 60–69.
Nizam, F. J. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BOOKLET UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA. 4(1), 71–80.
Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Puspita, A., Kurniawan, A. D., & Rahayu, H. M. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BOOKLET PADA MATERI SISTEM IMUN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMAN 8 PONTIANAK. JURNAL BIOEDUCATION, 4(1), 64–73. https://doi.org/10.29406/524
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Saputri, I., & Rigianti, H. A. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Mapel Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Siswa Kelas VI Warta Pendidikan| E-Journal, 9344, 59–63. http://jurnal.warta-pendidikan.com/ojs/index.php/WP/article/view/184%0Ahttp://jurnal.warta-pendidikan.com/ojs/index.php/WP/article/download/184/174
Unaenah, E., Hidyah, A., Aditya, A. M., Nur, N., Maghfiroh, N., Dewanti, R. R., Safitri, T., & Tangerang, U. M. (2020). BANGUN DATAR SEKOLAH DASAR. 2, 327–349.
Watson, J., & Crick, F. (n.d.). Research and development ; penelitian di bidang kependidikan yang inovatif, produktif dan bermakna.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Faizatul Istikhomah, Mumun Nurmilawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.