PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS ARTICULATE STORYLANE 3 PADA PEMBELAJARAN IPA MATERI MEMELIHARA LINGKUNGAN SISWA KELAS 1 SD NEGERI TEMPEL WETAN
DOI:
https://doi.org/10.29407/dfctr440Keywords:
Interactive Multimedia, Articulate Storylane, Science LiteracyAbstract
Science learning in elementary schools is still constrained by conventional methods that cause low student interest and understanding. Therefore, innovative learning media is needed, such as interactive multimedia based on Articulate Storyline 3, to increase student interest and understanding. This research uses a Research and Development (R&D) approach with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The purpose is to determine the validity, practicality, and effectiveness of this interactive multimedia based on Articulate Storylane 3 in learning science material on caring for the environment for grade 1 students of Tempel Wetan Elementary School. Data were collected through need assessment, material and media expert validation questionnaires, student and teacher response questionnaires, and posttests. Data analysis used descriptive statistics, Likert scale, average calculation, and learning completeness. The results showed that this interactive multimedia is 1) very valid (82.5% average from material experts 85% and media experts 80%), 2) very practical (89.8% from students 91.6% and teachers 88%), and 3) very effective in improving student learning outcomes (posttest average 91.3%). It is recommended that future research conduct similar development with other materials or levels.
References
Anjarini, T., & Suyoto. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Proyek Terintegrasi HOTS di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(4), 69–80.
Astri, N. K. D., Wiarta, I. W., & Wulandari, I. G. A. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Bangun Datar Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 575–585.
Dewi, N. P. A. P., & Agung, A. A. G. (2021). Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 149–157.
Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SD Kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33–48.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji kelayakan media pembelajaran interaktif pada mata pelajaran administrasi server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210.
Ginting, D. (2021). Teori dan Praktek Pembelajaran Berbasis Multimedia. Media Nusa Creative.
Jannah, I. N., Hariyanti, D. P. D., & Prasetyo, S. A. (2020). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 54–59.
Karyadiputra, E., Setiawan, A., Kumala, S., Abdi, M. R., & Febriyanti, R. M. (2023). Diversifikasi Media Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kompetensi Literasi Numerasi pada SDN Tabing Rimbah 1. Communnity Development Journal, 4(3), 6709–6715.
Lestari, N., & Wirasty, R. (2019). Pemanfaatan Multimedia Dalam Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 349–353.
Manurung, P. (2021). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1–12.
Mubarak, F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika Terintegrasi Keislaman Berbasis Android menggunakan Articulate Storylane 3 pada Materi Bilangan Bulat di SMPN 01 Maesan. ARITMATIKA: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4 (1), 72–84.
Muhtar, M., & Nisa, A. F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android dengan Menitikberatkan Aspek Kearifan Lokal pada Pemahaman Materi IPA Kelas V SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2126–2138.
Nata, I. K. W., & Putra, D. K. N. S. (2021). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 227.
Rachmawati, D. N., Kurnia, I., & Laila, A. (2023). Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Materi Karakteristik Geografis Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 106–121.
Rahmi, M. N., & Samsudi, M. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sesuai dengan karakteristik Gaya Belajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 355–363.
Razilu, Z. (2021). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Menggunakan Articulate Storyline 3 Di Sekolah Dasar: Android-Based Mobile Learning Development Using Articulate Storyline 3 In Elementary School. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 17–21.
Salwani, R., & Ariani, Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Tema 3 Subtema 3 Berbasis Articulate Storyline 3 di Kelas VA SDIT Mutiara Kota Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 409–415.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. ALFABETA.
Sulistyarini, W., & Fatonah, S. (2022). Pengaruh Pemahaman Literasi Digital dan Pemanfaatan Media Pembelajaran terhadap Kompetensi Guru Era Digital Learning. Educational Learning and Innovation, 2(1), 98–116.
Winaryati, E., Munsarif, M., Mardiana, & Suwahono. (2021). Cercular Model of RD&D (Model RD&D Pendidikan dan Sosial). PENERBIT KBM INDONESIA.
Windawati, R., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Game Edukasi Berbasis Android untuk Meningkatkan hassil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1027–1038.
Rachmawati, D. N., Kurnia, I., & Laila, A. (2023). Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Materi
Saputra, A. I. (2019). Hubungan Kesehatan Lingkungan Rumah dengan Kejadian Ispa pada Siswa SD Negeri 1 Ulak Depati. Jurnal Keperawatan, 9(2), 41–49.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Regy Satria Herdianto, Kukuh Andri Aka, Rian Damariswara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
