PEMAHAMAN LITERASI KEUANGAN DALAM PENGGUNAAN PINJAMAN ONLINE PADA E-COMMERCE SHOPEE PAYLATER

Main Article Content

Lia Ayu Nursinta
Subagyo
Moch. Wahyu Widodo

Abstract

This study aims to find out how to understand financial literacy in the use of online loans in shopee paylater e-commerce. This research uses a qualitative approach with the type of ethnomethodological research. The way this research data is collected is through observation, interviews, and documentation. The criteria for determining informants in this study include relevance, recommendation, rapport, readiness, reassurance (5R). The informant in this study was a management study program student class of 2018 who used shopee payleter. The findings of this study show that the aspects of financial literacy in savings, loans and financial management show their measurements in well literate while in investment and insurance show measurements in sufficient literacy, which means that students' understanding of financial literacy is quite good.

Article Details

How to Cite
Nursinta, L. A., Subagyo, & Widodo, M. W. (2022). PEMAHAMAN LITERASI KEUANGAN DALAM PENGGUNAAN PINJAMAN ONLINE PADA E-COMMERCE SHOPEE PAYLATER. Seminar Nasional Manajemen, Ekonomi Dan Akuntansi, 7(1), 332–340. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/senmea/article/view/2188
Section
Articles

References

Iswiyanti A sri. ANALISIS TINGGKAT BELANJA ONLINE DI KALANGAN MAHASISWA UNIVERSITAS GUNADARMA. Inov Penelit 2021;2 No 2:392.

Darmawan ES. Hasil Riset Ipsos: Shopee jadi E-Commerce yang Paling Banyak Digunakan pada 2021. KompasCom 2022.

Catriana E. E-Commerce Mana yang Paling Banyak Digunakan untuk Belanja Online Saat Puasa? KompasCom 2020.

Nabila M. Shopee Jadi Marketplace Berikutnya yang Miliki Produk PayLater. Dly Soc 2019.

Isparwati R. Ini Besaran Bunga Shopee Pay Later yang Harus Anda Ketahui. RiniisparwatiCom 2021.

Riyanto GP. Jumlah Pengguna Internet Indonesia 2021 Tembus 202 Juta. KompasCom 2021.

Lubis IS. Perilaku Finansial Generasi Milenial. DetikNews 2020.

Rachmah, D. M., dan Kurniawan A. ANALYSIS OF LOVE OF MONEY WITH THE PERCEPTION OF ACCOUNTING STUDENTS ETHICS. ASS (Journal Account Sustain Soc 2019;2:168–84.

Puspasari ID, Fauji DAS. STUDI ETNOMETODOLOGI ATAS FINANCIAL MANAGEMENT BEHAVIOUR SEBAGAI KATALISATOR EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN MANAJEMEN KEUANGAN. J Nusant Apl Manaj Bisnis 2019;4:85–93.

Haikal fikri dan, Wijayangka. HUBUNGAN LITERASI KEUANGAN DENGAN PEMANFAATAN PINJAMAN ONLINE STUDI PADA MAHASISWA UNIVERSITAS TELKOM PENGGUNA LAYANAN CICIL.CO.ID. E-Proceeding Manag 2021;8 No 2:1226.

Susdiani L. Pengaruh Financial Literacy dan Financial Experience Terhadap Perilaku Perencanaan Investasi PNS Di Kota Padang. J Pembang Nagari 2017;2 No 1:61–71.

kusumaningtuti. dan setianwan. literasi dan inklusi keuaangan indonesia. Depok: penerbit Raja Grafindo; 2018.

Mukmin, Masnuneh, Warizal IC. PINJAMAN ONLINE: PENGETAHUAN, TABUNGAN, ASURANSI, DAN INVESTASI. J Sos Hum 2021;12 Nomor 2:175.

Rohmanto, fajar dan Susanti A. PENGARUH LITERASI KEUANGAN, LIFESTYLE HEDONIS, DAN SIKAP KEUANGAN PRIBADI TERHADAP PERILAKU KEUANGAN MAHASISWA. E-Jurnal Ekobisma 2021;8 No 1:42.

Thaha S. . dan A. PENTINGNYA FINANCIAL LITERACY DALAM TATA KELOLA KEUANGAN PRIBADI (SUATU STUDI PUSTAKA) Salmiyah. J Edueco Univ Balikpapan 2021;4 No 1:62.