Pengembangan Media Poster pada Materi Penjelajahan Samudera, Kolonialisme, dan Imperialisme Di Indonesia

Authors

  • Abdi Robby Al Mahyun Ibrohim Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Agus Budianto Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Heru Budiono Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/e5kbym82

Keywords:

media development, poster, learning outcomes, history, social studies

Abstract

This study was motivated by the low academic achievement in history subjects due to the use of conventional and less engaging teaching methods. The aim of this research was to develop poster-based learning media to enhance the understanding and learning interest of eighth-grade students at SMP Pawyatan Daha 1 on topics of maritime exploration, colonialism, and imperialism in Indonesia. This study used the Research and Development (R&D) method with a simplified Borg & Gall model consisting of seven stages: data collection, planning, product design, validation, revision, testing, and final revision. The results showed that poster media was effective in improving learning outcomes, as demonstrated by an increase in the students' average score from 59.6% (pretest) to 83.7% (posttest). Posters present historical content visually and attractively, making it easier for students to understand. Therefore, poster-based media is appropriate as an alternative learning tool in junior high school history education.

References

Afandi, Z., Yatmin, Y., Budianto, A., Budiono, H., Widiatmoko, S., Wiratama, N. S., ... & Ferdian, F. (2022). Pelatihan pembuatan video pembelajaran menggunakan aplikasi kinemaster untuk guru di SMAN 6 Kediri. Jurnal Pengabdian Masyarakat (Abdira) Vol, 2(1), 110-121.

Andarisma, Y. Y., BUDIONO, H., & BUDIANTO, A. (2023). TOKOH DEWI SEKARTAJI DALAM PANDANGAN MASYARAKAT KEDIRI DAN EKSISTENSINYA DI INDONESIA (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Budianto, A., Widiatmoko, S., Afandi, Z., Pratama, A. P., & Sasmita, G. G. (2023). The Identifikasi Nilai Pendidikan Karakter dalam Bingkai Teks Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 9(1), 64-73.

Budiono, H., Widiatmoko, S., Budianto, A., & Afandi, Z. (2018). Inventaris Cagar Budaya Kecamatan Badas, Ngampeng Rejo, Ngrogol dan Gurah Kabupaten Kediri. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 1(2), 126-132.

Daryanto. (2012). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Djamarah, S. B. (2010). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Eka Nanda, R. A., BUDIANTO, A., & BUDIONO, H. (2022). STUDI TENTANG AGAMA HINDU DI DESA TANON, KECAMATAN PAPAR, KABUPATEN KEDIRI DAN PEMANFAATANNYA SEBAGAI SUMBER BELAJAR SEJARAH LOKAL (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI KEDIRI).

Herawati, V. R., Budianto, A., & Budiono, H. (2022, July). Dampak Sosial Ekonomi Ritual Larung Sesaji Di Kawah Gunung Kelud Terhadap Masyarakat Setempat. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 5, pp. 212-220).

Ilma, A., BUDIANTO, A., & BUDIONO, H. (2020). Tahu Takwa Kediri pada Masa Orde Baru (Perkembangan Tahu Takwa Sebagai Identitas Budaya Etnis Tionghoa dan Kuliner Khas di Kediri) (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Milya, A., & Sari, R. N. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nanda, R. A. E., Budianto, A., & Budiono, H. (2022, July). Toleransi Antar Umat Beragama di Desa Tanon, Kecamatan Papar, Kabupaten Kediri, Sebagai Wujud Bangsa yang Berbhineka. In Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran) (Vol. 5, pp. 732-738).

Ratnasari, N., & Novi, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran poster siklus air untuk meningkatkan kemampuan mendeskripsikan proses siklus air dan aktivitas manusia pada siswa kelas V SDN Jagalan 1 Kediri. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1), 45–54.

Rizwayani. (2017). Efektivitas media poster dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 108–116.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2019). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Tadris, S., et al. (2024). Penilaian kelayakan media pembelajaran dengan pendekatan validasi ahli dan uji coba siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 13–24.

Trianto, A., & Widigdo, R. (2020). Pengembangan media poster untuk materi sumber dan bentuk energi siswa kelas IV SDN Mojoroto 4 Kota Kediri. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 9(3), 221–230.

Wati, E. R. (2016). Fungsi media pembelajaran dalam peningkatan motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 98–107.

Downloads

Published

2025-07-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengembangan Media Poster pada Materi Penjelajahan Samudera, Kolonialisme, dan Imperialisme Di Indonesia. (2025). Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 8, 361-371. https://doi.org/10.29407/e5kbym82

Similar Articles

1-10 of 669

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2