PENYUSUNAN MEDIA PEMBELAJARAN EDUCATION GAMES IFD- ECONOMIC BERBASIS ANDROID PADA MATERI KEGIATAN EKONOMI KELAS VII SMP KALIJOGO WATES
DOI:
https://doi.org/10.29407/gvgefr90Keywords:
learning media, Android applications, economic activities, IFD-EconomicAbstract
This study aims to develop an Android-based learning media application called Education Games IFD-Economic which is used in economic activity material for grade VII students of SMP Kalijogo Wates. This study uses a quasi-experimental method with a one group pretest-posttest model. Validation was carried out by media experts and material experts and followed by limited trials and large-scale trials. The results of the validation of media and material experts showed a validity percentage of 95%, while the results of student responses reached 88.12%. The average pretest score of 54.83 increased to 75.16 in the posttest. These results indicate that the Android-based Education Games IFD-Economic learning media is feasible and effective for use in the learning process.
References
Nurrita, T. (2020). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Prasetya, E., Sugara, A., & Pratiwi, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. 2(2), 121–126. https://doi.org/10.15575/join.v2i2.139
Putriani, D., Waryanto, N. H., & Hernawati, K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Program Construct 2 Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa Smp Kelas 8. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 1–10.
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 57–60.
Zahwa, F. A. (2022). PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN. 19(01), 61–78.
Astuti, M. W., Cahyadi, F., & Budiman, M. A. (2024). Media Video Animasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(2), 239–247. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i2.6183
Dalimunthe, A., Affandi, M., & Suryanto, E. D. (2021). Pengembangan Modul Praktikum Teknik Digital Model Addie. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1), 17. https://doi.org/10.24114/jtikp.v8i1.26777
Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99. https://doi.org/10.32505/at.v11i1.529
Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan Eksperimen-Kuasi. Buletin Psikologi, 27(2), 187. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38619
Machali, I. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (3rd ed.). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Permatasari, I., Hakim, L., Aryaningrum, K., & Nurrita, T. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI KELAS V SEKOLAH DASAR. 10(April), 479–492.
Prahara, R. S., & Jamil, A. S. (2018). Konsep Pembelajaran Ekonomi Berbasis Ekonomi Kreatif. Indonesian Interdisciplinary Journal of Sharia Economics (IIJSE), 1(1), 7–18. https://doi.org/10.31538/iijse.v1i1.68
Putri, I. P., Nurasiah, I., & Sutisnawati, A. (2022). Media Pop-Up Book Berbasis Wayang Sukuraga: Dimensi Aneka Global Dalam Kurikulum Prototipe Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 543–551. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2417
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 57–60.
Said, S. (2023). Peran Tekonologi Sebagai Media Pembelajaran di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi : Kajian Pendidikan & Ekonomi., 6(2), 194–202. https://doi.org/https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irma Fahriana Dewi, Tjejep Yusuf Afandi, Bayu Surindra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
