Wordwall Sebagai Solusi Inovatif Pembelajaran Digital Guna Mengembangkan Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini

Authors

  • Dwi Yogi Karisma Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Anik Lestariningrum Universitas Nusantara PGRI Kediri

DOI:

https://doi.org/10.29407/k97ndv62

Keywords:

Wordwall Interactive Media, Digital Learning Innovation, Early Childhood Problem Solving

Abstract

Problem solving ability is one of the important aspects in early childhood cognitive development that will later become their provision to face the challenges of life. In this digital era, technology-based learning media is an innovative solution that supports more meaningful and fun learning. This study aims to describe the effectiveness of wordwall media to improve the problem solving ability of group B children at Dharma Wanita Ngampel Kindergarten, Kediri City. The research method uses descriptive qualitative research design with qualitative descriptive analysis techniques through observation, documentation, and interviews with children aged 5-6 years as many as 8 children. The results showed that wordwall media can increase children's enthusiasm and focus in learning and children's problem solving skills can increase through connecting images with appropriate words through wordwall using laptop technology devices. The use of wordwall media is proven effective as a tool in the application of interactive digital-based learning, adapted to the characteristics of early childhood

References

Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). PENGEMBANGAN APLIKASI GAMES EDUKATIF WORDWALL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MEMAHAMI MATER PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI SISWA SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835. https://Doi.Org/10.33578/Jpfkip.V11i6.9313

Aghata, F. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran GAULL (Game Edukasi Wordwall) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik.

Amiliya, R., Dryas, A. M., Diniyah Pekanbaru, S., & Perwira Selakambang, T. (2020). Pembelajaran Berbasis Alam Untuk Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini. https://Ejournal.Stai-Tbh.Ac.Id/Index.Php/Mitra-Ash-Syibyan

Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Lestariningrum, A., Suyatno, A., Puspita, Y., Nugroho Catur Saputro, A., Ma, M., Harianti, R., Ahmad Hardoyo Sidik, N., & Rismawati, N. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. www.penerbitwidina.com

Hasanah, U., & Gudnanto, G. (2023). PEMANFAATAN GAME EDUKASI WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA DINI. Khazanah Pendidikan, 17(2), 73. https://Doi.Org/10.30595/Jkp.V17i2.17650

Hidayat, H., Nurfadilah, A., Khoerussaadah, E., Fauziyyah, N., Pendidikan Islam Anak Usia Dini, J., Tarbiyah Dan Keguruan, F., Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung Jl Soekarno Hatta Kel Cimincrang Kec Gedebage Kota Bandung, U., & Barat, J. (2021). Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Di Era Digital ARTICLE INFO ABSTRACT. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 97–103.

Kusmaya, A., Supratman, & Nur Prabawati, M. (2022). Efektivitas Game Education Wordwall Dengan Menggunakan Model Brain Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. https://Jurnal.Unsil.Ac.Id/Index.Php/Kongruen

Lestariningrum, A., Lailiyah, N., Ridwan, Forijati, Rr, Wijaya, I. P., Wlansari, W., Iswantiningtyas, V., Utomo, H. B., Yulianto, D., & Dwiyanti, L. (2021). Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini (B. A. Laksono, Ed.). https://Books.Google.Co.Id/Books?Hl=Id&Lr=&Id=N98meaaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=PA1&Dq=Lestariningrum&Ots=Xl0phhw4j0&Sig=XQT0ZY4C6JedcIeG7vcTb_Ondy0&Redir_Esc=Y#V=Onepage&Q&F=False

Nuraeni, F., Rahayu, P., Hasyim, B., Septiani, D., Ajeng Khuluqiyah, D., & Adria Nurinsani, D. (2023). Pengaplikasian Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di Sekolah Dasar Application Of Wordwall As Learning Media Interactive In Elementary School. In Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri (Vol. 2, Issue 1). https://Journal.Unimar-Amni.Ac.Id/Index.Php/Sejahtera60

Nurjanah, N. E., Hafidah, R., Syamsuddin, M. M., Pudyaningtyas, A. R., Dewi, N. K., & Sholeha, V. (2021). Dampak Aplikasi Scratchjr Terhadap Ketrampilan Problem-Solving Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2030–2042. https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i3.1531

Purwaningrum, G. I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Match Up Berbasis Game Wordwall Pada Materi Bagian Tumbuhan Dan Fungsinya Untuk Siswa Kelas Iv Sd Negeri Balongasem.

Rahakabauw, H., & Budiarti, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Untuk Anak Usia Dini. In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 5, Issue 6). http://Jiip.Stkipyapisdompu.ac.id

Sawaludin, R. (2024). Pengaruh Pembelajaran Media Wordwall Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V SD Dharma KARYA UT.

Ulfa, S. (N.D.). Pemanfaatan Teknologi Bergerak Sebagai Media Peembelajaran Bagi Anak Usia Dini Saida Ulfa.

Umiyati, W., & Isnaningsih, A. (2024). Stimulasi Peningkatan Kemampuan Problem Solving Pada Anak Usia 4-5 Tahun Melaui Media Busy Jar.

Valensia, E., & Purwati, P. D. (2024). Penerapan Media Wordwall Open The Box Berbasis Model Problem-Based Learning Pada Materi Aku Anak Indonesia Untuk Siswa Kelas III SDN Karangayu 01 Semarang (Vol. 8, Issue 2). http://Jurnal.Unipasby.Ac.Id/Index.Php/Jurnal_Inventa

Yuriansa, A. (2022). Kemampuan Problem Solving Pada Anak Usia Dini Melalui Bermain Pola (Pattern) di PAUDArrasyid Kajhu Kecamatan Baitussalam, Aceh Besar.

Downloads

Published

2025-07-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Wordwall Sebagai Solusi Inovatif Pembelajaran Digital Guna Mengembangkan Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini. (2025). Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 8, 133-140. https://doi.org/10.29407/k97ndv62

Similar Articles

1-10 of 644

You may also start an advanced similarity search for this article.