MUSEUM ANJUK LADANG: POTENSI WISATA EDUKASI SEJARAH DI KABUPATEN NGANJUK
DOI:
https://doi.org/10.29407/hhta7364Keywords:
Anjuk Ladang, Education, Cultural PreservationAbstract
Anjuk Ladang Museum acts as a cultural preservation institution that stores various historical collections, from prehistoric times to the post-independence era, including inscriptions, statues, and local historical relics. This study aims to examine the potential of Anjuk Ladang Museum as a history-based educational tourism destination, by discussing the collection profile, educational programs, and challenges and opportunities in its development. This study uses a qualitative descriptive method with a literature study approach through analysis of journals and relevant documents. The museum organizes a number of educational programs that support history learning activities, such as Museum Masuk Sekolah, BBM (Learning with the Museum), and Dongker Beras (Dongeng Keliling Bersama Anak Sekolah). These programs are a special attraction for students. However, the museum still faces several obstacles, especially in terms of facilities, promotion, and low levels of visits, which need further attention.
References
Aldisa Habib hariyadi, S. W. (2022). Studi Tentang Peran dan Fungsi Museum Anjuk Ladang Di Kabupaten Nganjuk Tahun 2018-2022. SEMDIKJAR 5, 463-471.
FAUZIYAH, A. (2021). STRATEGI PEMASARAN WISATA EDUKASI MUSEUM ANJUK LADANG KABUPATEN NGANJUK. STRATEGI PEMASARAN WISATA EDUKASI MUSEUM ANJUK LADANG KABUPATEN NGANJUK, 66-67.
Fitria, M. I. (2022). Pengembangan Potensi Peninggalan Sejarah di Desa Bendoasri dan Tritik Nganjuk sebagai Desa Wisata Edukasi. Archive vol.1, 85-96.
Gusti Garnis Sasmita, N. S. (2024). Pengembangan Program Pendidikan Sejarah Berbasis Kepariwisataan Sejarah Melalui Program Magang Museum dan Studi Observasi. SEMDIKJAR 7, 129-143.
Hendi Irawan, Y. B. (2022). Museum Gedung Pegadaian Sukabumi Sebagai Sarana Wisata Edukasi Sejarah. Jurnal Artefak vol.9, 103-112.
Muhammad Ade Kurniansyah, &. E. (2021). Perancangan Identitas Visual dan Penerapannya dalam Media Promosi Museum Anjuk Ladang. Jurnal Barik, Vol.3, 97-110.
Eka Rahmat Saputro, S. W. (2022). Eksistensi Seni Tari Mung Dhe dan Pengaruhnya Bagi Masyarakat di Desa. Garu, Kec. Baron, Kabupaten Nganjuk Tahun 1982-2009. Eksistensi Seni Tari Mung Dhe dan Pengaruhnya Bagi Masyarakat di Desa. Garu, Kec. Baron, Kabupaten Nganjuk Tahun 1982-2009, 386-389.
Nara Setya Wiratama, B. A. (2025). Jurnal Historica. THE REPRESENTATION OF KEJAWEN VALUES IN THE SPATIAL ARRANGEMENT OF THE ALUN-ALUN: A COMPARATIVE STUDY OF THE ALUN-ALUN IN NGANJUK AND BLITAR., 23-34.
Sigit Widiatmoko, S. N. (2020). PENINGKATAN KEAKTIFAN MAHASISWA PENDIDIKAN SEJARAH . PENINGKATAN KEAKTIFAN MAHASISWA PENDIDIKAN SEJARAH , 10-13.
Wiratama, N. S. (2022). Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah. Manfaat Personal Website sebagai Media Pembelajaran Sejarah, 33-39.
Wiratama, N. S. (MODEL PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS NILAI-NILAI SERAT WEDHATAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP KEPEMIMPINAN SISWA SMA NEGERI 1 NGANJUK). MODEL PEMBELAJARAN SEJARAH BERBASIS NILAI-NILAI SERAT WEDHATAMA UNTUK MENINGKATKAN SIKAP KEPEMIMPINAN SISWA SMA NEGERI 1 NGANJUK. Perpustakaan. uns.ac.id: digilib.uns.ac.id.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Syahrul Adi Pratama, Tri Adinda Maharani, Vera Jeniartha, Nara Setya Wiratama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
