Keefektifan Permainan Simulasi Monopoli Untuk Mengembangkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X Kuliner Smkn 3 Blitar

Authors

  • Della Genita Permata Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
  • Febrianti Nurul Laily Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
  • Sela Febriana Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
  • Devy Probowati Bimbingan dan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang

Keywords:

Effectiveness, confidence, monopoly simulation game

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the monopoly simulation game in increasing the confidence of class X Culinary students at SMKN 3 Blitar. The method used is a quantitative experimental method with one group design pretest and posttest. The population of X Culinary students is 215 students, the sample is taken by purposive sampling. The research subjects were 36 Culinary X students at SMKN 3 Blitar for the 2022/2023 academic year. The data collection technique uses a self-confidence scale questionnaire to measure the level of student confidence. Pretest and posttest data were analyzed using the Wilcoxon Matched Pairs Test. The results showed that the monopoly simulation game was effective in increasing the confidence of class X Culinary students at SMKN 3 Blitar. Therefore this monopoly simulation game is suitable for increasing student confidence.

References

Amalia, R. F., & Keliat, B. A. (2018). Terapi Kelompok Asertif Efektif Meningkatkan Kemampuan Asertif Dan Resiliensi Pada Remaja Di Smpn Padangpanjang. Jurnal Keperawatan Indonesia, 21(1), 60–68. https://doi.org/10.7454/jki.v21i1.509

Ameliah, I. H. (2016). Pengaruh keingintahuan dan rasa percaya diri siswa terhadap hasil belajar matematika kelas VII MTs Negeri I Kota Cirebon. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 5(1)

Azmi S. T. (2020). Pengembangan Media Bimbingan Konseling Permainan Monopoli Truth and Dare Untuk Meningkatkan Self Confidence Pada Peserta Didik Di Smp Negeri 8 Makassar. Universitas Negeri Makassar, 5(3), 248–253.

Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. SAGE publications

Desriana, B. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Permainan Simulasi terhadap Kepercayaan Diri. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 386-394

Dianty, R. E., Azhari, A. M., Al Hakim, M. F., Kuswardayan, I., Yuniarti, A., & Herumurti, D. (2015, September). First aid simulation game with finite state machine model. In 2015 International Conference on Information & Communication Technology and Systems (ICTS) (pp. 157-162). IEEE

Fatih, M., & Alfi, C. (2021). Pengembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi sebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar

Fatimah, Enung. 2010. Psikologi Perkembangan (Psikologi Perkembangan Peserta Didik)

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2013). Efikasi diri dan hasil belajar matematika: Meta-analisis. Buletin Psikologi, 21(1), 20-30

Goode, W. J., & Hatt, P. K. (1952). Methods in social research

Hurlock, E.B. 2005. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta : Erlangga

Makbul, M. (2021). Metode pengumpulan data dan instrumen penelitian.

Julaikah, Y. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Division Dan Teams Games Tournament Berbantuan Media Monopoli Terhadap Hasil Belajar Pengantar Ekonomi Bisnis Ditinjau Dari Sikap Percaya Diri Di Smk Pawyatan Daha 2 Kediri Tahun Pembelajaran 2014-2015. 16.1.2015.

Rochmah, A. L. (2018). Pengaruh penguatan positif dan konsep diri terhadap percaya diri siswa kelas IV SD Negeri se-Kecamatan Borobudur, Magelang. BASIC EDUCATION, 7(36), 3-607

Setyowati, D., & Widana, I. W. (2016). Pengaruh minat, kepercayaan diri, dan kreativitas belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 5(1), 66-72

Suhardita, K. (2011). Efektivitas Penggunaan Teknik Permainan dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Edisi Khusus, 1, 127–138.

Vikagustanti, D. A., Sudarmin, S., & Pamelasari, S. D. (2014). Pengembangan media pembelajaran monopoli ipa tema organisasi kehidupan sebagai

Yuono, C. (2012). Pengembangan Media Permainan Monopoli Percaya Diri Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Wonoayu 1 Pengembangan Media Permainan Monopoli Percaya Diri Pada Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Wonoayu The Development Media Monopoly Game Confidence For Grade Viii In The State Junior High School 1 Wonoayu. 1983.sumber belajar untuk siswa smp. Unnes Science Education Journal, 3(2).

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Della Genita Permata, Febrianti Nurul Laily, Sela Febriana, & Devy Probowati. (2023). Keefektifan Permainan Simulasi Monopoli Untuk Mengembangkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X Kuliner Smkn 3 Blitar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1840–1847. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3978

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.