Boga-BK: Permainan Papan Bimbingan sebagai Strategi Meningkatkan Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa MAN 1 Malang

Authors

  • Sinta Aura Rokhmatillah Universitas Negeri Malang
  • Naufal Asyraf Hamid Universitas Negeri Malang
  • Afika Nur Kharisma Universitas Negeri Malang
  • Khairul Bariyyah Universitas Negeri Malang
  • Kustiani Universitas Negeri Malang

Keywords:

Guidance and counseling, Discipline, Guidance board game, Responsibility

Abstract

This study aims to improve student discipline and responsibility by using the Boga-BK guidance board game strategy. The phenomenon that occurs based on the results of observations at MAN 1 Malang found that there are still many students who have not applied self-discipline as indicated by the prevalence of late cases and based on existing data, this late behavior is mostly carried out by class X students. This study used a Pre-Experiment research design with the type One-Group Pretest-Posttest Design. The result of this design is a Boga-BK guidance board game with a size of 60x82 cm using art paper. In this Boga-BK game, monopoly and snakes and ladders games are adopted in groups in class. Thus, this media is expected to be able to provide enthusiasm and interest for students to be able to increase discipline and responsibility through guidance board game strategies.

References

Arikunto, Suharsimi. 1980. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka.

Amri, Sofan. 2013. Pengembangan & Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Budiarti, E., & Aina, R. E. (2022). Pola Pelaksanaan Bimbingan Klasikal Secara Cyber Menggunakan Media Podcast Sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Berprestasi Mahasiswa Uin Antasari Banjarmasin Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(2), 29-39.

Efron, Sara Efrat dan Ruth Ravid. (2019). Writing The Literature Review (A Practical Guide). New York: Guilford Publications, Inc.

Gordon, Thomas , Menggajar Anak Berdisipolin-diri, terjemahan, Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama, 1996, cet. I

Faharuddin, B., Khusumadewi, A., Pd, S., & Pd, M. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Untuk Mengurangi Perilaku Siswa Terlambat Masuk Sekolah Di SMP Negeri 1 Campurdarat Tulungagung. Www. e-Jurnal. Com/2017/06/Penerapan-Konseling-Kelompokcognitive. Html Diakses Pada, 19.

Haqqi, Boy, Universitas Ubudiyah Indonesia, Jalan Alue, Naga Tibang, Kecamatan Syiah Kuala, Universitas Ubudiyah Indonesia, Jalan Alue, Naga Tibang, and Kecamatan Syiah Kuala. 2019. “Kedisiplinan Belajar Siswa Di Sekolah Dasar ( SD ) Negeri Cot Keu Eung Kabupaten Aceh Besar ( Studi Kasus ).” 5(2):1–12.

Jakni. 2016. Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Lazuardi, M. L., & Sukoco, I. (2019). Design Thinking David Kelley & Tim Brown: Otak Dibalik Penciptaan Aplikasi Gojek. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.35138/organum.v2i1.51

Prijodarminto, Soegeng, Disiplin Kiat Menuju Sukses, (Jakarta: Abadi, 1994).

Purnama, Eka Khristiyanta. 2015. “SEKOLAH DASAR MELALUI PEMANFAATAN.” 45–58.

Putra, Hilmi Mubarok, Deka Setiawan, Nur Fajrie, and Sejarah Artikel. 2020. “Perilaku Kedisiplinan Siswa Dilihat Dari Etika Belajar Di Dalam Kelas Info Artikel.” 3(1).

Rokhyani, E. (2021). Inovasi Layanan Bimbingan Dan Konseling Pada Masa Dan Pasca Pandemi Covid-19. PD ABKIN JATIM Open Journal System, 2(1), 20-40.

Roterberg. 2018. Handbook of Design Thinking Tips & Tools for how to design thinking. Jerman: Hochschule Ruhr West.

Shavira, L. E., Phasa, L. I., Muchlishin, M., & Putranto, S. (2022). Analisis Kesiapan Belajar Matematika Siswa Secara Blended Learning Dalam Masa Transisi. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 174-180.

Saputri, Hana Catur (2013). Upaya Meningkatkan Tanggung Jawab Dan Prestasi Belajar Ipa Pada Materi Pesawat Sederhana Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tps (Think Pair Share) Di Sd Negeri 3 Banjarparakan. Bachelor Thesis, Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Setianingsih, Eka Sari; dkk. 2014. “Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa.” Jurnal Bimbingan Konseling 3(2):76–82.

Studi, Kelompok, D. I. Kelas, X. I. Sma, Negeri Maumere, and Martha Loran Retong. 2019. “PENINGKATAN KEDISIPLIN SISWA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK: STUDI DI KELAS XI SMA NEGERI 1 MAUMERE Martha Loran Retong.” 10(1):331–42.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanti, L. (2019). Prestasi Belajar Akademik & Non Akademik. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Ulya, Al, and Jurnal Pendidikan Islam. 2019. “Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam.” 4:16–28.

Wonopringgo, S. M. P., Kabupaten Pekalongan, and Jawa Tengah. 2014. “BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK MODELING.” 16(2):2–7.

Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Zuchdi, D & Ode, Sismono La. 2013. Pendidikan Karakter Konsep Dasar dan Implementasi di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: UNY Press.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Sinta Aura Rokhmatillah, Naufal Asyraf Hamid, Afika Nur Kharisma, Khairul Bariyyah, & Kustiani. (2023). Boga-BK: Permainan Papan Bimbingan sebagai Strategi Meningkatkan Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa MAN 1 Malang. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1770–1782. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3968

Issue

Section

Articles