Hambatan Pengawas Sekolah Dalam Implementasi Merdeka Belajar Di Wilayah Pesisir
Keywords:
Obstacle, supervisor of school, Merdeka Belajar Curriculum ImplementatuinAbstract
This study aims to describe the readiness of supervisors in implementing Merdeka Belajar curriculum and the obstacles of school supervisors in implementing Merdeka Belajar curriculum in the coastal areas of Riau. This study used a qualitative approach with a case study research design. With interview data collection techniques and documentation. The research location was carried out in Bengkalis Regency, Riau. The results of this study, one of the readiness of school supervisors in implementing Merdeka Belajar curriculum is seen from the amount of training provided. School supervisors in Bengkalis Regency since the Merdeka Belajar curriculum was initiated, have only received one training in the middle of this year. There are several other obstacles that affect supervisors in carrying out their role in implementing Merdeka Belajar curriculum is a limited road, transportation and communication infrastructure, a limited number of supervisors, and the age of school supervisors who are more than 50 (fifty) years old
References
Akbar, A & Noviani, N. 2019. Tantangan dan Solusi Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Pelembang, Mei 2019. Palembang: Universitas PGRI Palembang, 18-25. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/
Badan Pengawasan Keuangan dan Pembangunan. 2021. Alasan Utama Pentingnya Bangun Infrastruktur. https://www.bpkp.go.id/berita/read/28544/8/4
BPS Provinsi Riau. 2023. Penduduk Kota dan Kabupaten Provinsi Riau. https://riau.bps.go.id/indicator/12/32/1/penduduk-kabupaten-kota.html
Daga, A. T. 2021. Makna Merdeka dan Penguatan Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio. 7(3): 1075-1090. https://ejournal.unma.ac.id/
Dessler, G. 1997. Human Resource Management. Ed. Ke 7, terj. Benyamin. New Jersey: Prentice Hall, Inc.
Houtman. 2020. Merdeka Belajar Dalam Masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Pelembang, Januari 2020. Palembang: Universitas PGRI Palembang, 39-46 https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/
Kemendikbud. 2019. Merdeka Belajar. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Kemendikbud. 2022. Siaran Pers tentang Implementasi Kurikulum Merdeka Tetap Berjalan Sesuai Rencana. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/category/siaran-pers
Kemendikbud. 2023. Sistem Pengangkatan Kepala Sekolah dan Pengawas Sekolah. https://pusatinformasi.pengangkatan-ksps.kemdikbud.go.id/
Kemenlu. 2023. Sekilas Tentang Indonesia. https://kemlu.go.id/frankfurt/id/pages/sekilas_tentang_indonesia/4695/etc-menu
Najibulla, Z.A & Suryandari, M. 2023. Implementasi Strategi Manajemen Dakwah dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan Islam melalui Insfrastruktur Transportasi: Studi Kasus Desa Gantar, Indramayu. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 7(2): 1378-1384. https://jmi.rivierapublishing.id/
Permen PAN & RB. Peraturan Aturan Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 1 Tahun 2023 tentang Jabatan Fungsional. https://peraturan.bpk.go.id/
Portal Pemerintah Provinsi Riau. 2019. Kabupaten Bengkalis. https://www.riau.go.id/home/content/6/kab-bengkalis
Prihatini, A& Sugiarti. 2022. Citra Kurikulum Baru: Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. GHANCARAN Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Spesial Edition Lalonget III: 58-70. http://ejournal.iainmadura.ac.id/i
Purani, Ni K.C & Putra, I KDAS. 2022. Analisis Kesiapan Guru dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar di SDN 2 Cempaga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4:8-12. https://jurnal.markandeyabali.ac.id/
Raharjo, M. 2017. Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep dan Prosedurnya. Malang: UIN Malang
Statistik Kabupaten Bengkalis. 2019. Jumlah Sekolah SMP Negeri dan Swasta Menurut Kecamatan di Kabupaten Bengkalis Tahun 2019. https://statistik.bengkaliskab.go.id/statistik/detailmonografiskpd/540
Toyib. 2021. Pengawas Sekolah Sebagai Pemberdaya. Dalam Kegiatan Pengawas Sekolah sebagai Pemberdaya. Ketapang: Tidak Diterbitkan
Yusuf, M & Arfiansyah, W. 2021. Konsep “Merdeka Belajar” Dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman. 7(2): 120-133. http://ejournal.kopertais4.or.id/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aisyah Nuramini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.