Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Story Telling Kepahlawanan Pada Siswa SDN Sidorejo 02

Authors

  • Fenti Fatmala Universitas PGRI Madiun
  • Elly Astuti Universitas PGRI Madiun

Keywords:

Pancasila Student Profile, Story Telling, Heroism

Abstract

This study aims to describe the implementation of story telling-based learning methods as an effort to strengthen the Pancasila Student Profile. This research was conducted at SDN SIDOREJO 02 during the Teaching Campus 5 assignment. This research used a qualitative method where data collection was done by observation, literature study, and interviews. The target of this research was fourth grade students totaling 13 students. The first story telling learning step is to give students heroic stories that can be read, second to train students to retell the stories they read, third to invite students to answer quizzes about what they read, fourth to understand the story together. The results of this study indicate that learning based on heroic storytelling is more attractive to students and makes it easier to capture the essence of stories that can be applied in everyday life. The meaning of the heroic story conveyed is able to increase the character values ​​of the Pancasila student profile in students.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna (ed.); 1st ed.). CV. syakir Media Press.

Galih Istiningsih1, D. S. A. D. (2021). Integrasi Nilai Karakter Diponegoro Dalam Pembelajaran Untuk Membentuk Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Dasar. Jurnal Kebudayaan, 16, 23–42.

Haerudin, D. A., & Cahyati, N. (2018). Penerapan Metode Storytelling Berbasis Cerita Rakyat dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Anak. Jurnal Pelita PAUD, 3(1), 1–9.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622

Juraidah, & Hartoyo, A. (2022). Peran Guru Dalam Menumbuhkembangkan Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 8(2), 105–118. http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/

Kemendikbud Ristek. (2021). Bahan Ajar Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 5. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila

Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139

Munajah, R. (2021). Modul pedoman bercerita ( storytelling ) untuk guru sekolah dasar. 20.

Nahdiyah, U., Arifin, I., & Juharyanto, J. (2022). Pendidikan profil pelajar pancasila ditinjau dari konsep kurikulum merdeka. Seminar Nasional Manajemen Strategi Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) Dan Pendidikan Dasar (Dikd As), 5, 1–8.

Nugrahani, F. (2014). Penelitian Pendidikan Bahasa. https://library.stiba.ac.id/uploaded_files/temporary/DigitalCollection/ZTAyMWVkYzVlNTY4NWMyYWI1NjZhNThmNjIyOTYzZDg3YWUxYjdjNA%3D%3D.pdf

Patimah, P. (2015). Efektifitas Metode Pembelajaran Dongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Pada Jenjang Usia Sekolah Dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(2), 1–19. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v2i2.123

Pratiwi, R. R. (2016). Penerapan Metode Storytelling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas II SDN S4 Bandung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 199–207.

Puspitoningrum, E., Waryanti, E., Sasongko, S. D., Pitoyo, A., Agan, S., Rahmayantis, M. D., Lailiyah, N., Ilham, C., Putra, R., & Nugroho, T. W. (2023). PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA MELALUI KEGIATAN MEDONGENG KEONG MAS DI DESA KARANGREJO KECAMATAN KANDAT KABUPATEN KEDIRI. Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7, 450–455.

Rusiyono, R., & Apriani, A.-N. (2020). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Penanaman Karakter Nasionalisme Pada Siswa SD. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 11. https://doi.org/10.21927/literasi.2020.11(1).11-19

Soetantyo, S. P. (2013). Peranan Dongeng Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 14(1), 44–51. https://doi.org/10.33830/jp.v14i1.355.2013

Syafi’, M. A. S. (2022). Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Patriotik Siswa Sd Islam Miftahul Ulum Surabaya. Aulada : Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, 4(1), 97–105. https://doi.org/10.31538/aulada.v4i1.2603

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Fatmala, F. ., & Astuti, E. . (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Story Telling Kepahlawanan Pada Siswa SDN Sidorejo 02. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 45–52. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3614

Issue

Section

Articles