Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Pada Materi Gaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Gandu

Authors

  • Dewi Ayu Nur Rohmah Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Ita Kurnia Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wahyudi Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Sciene, Flipbook, Learning Outcomes, IPAS, Hasil belajar

Abstract

Students experience difficulties in learning science and science style material, due to the lack of practicums in learning. This results in low student learning outcomes. The aim of this development research is to describe the validity of Flipbook teaching materials in material style to improve the learning outcomes of class IV students at SDN Gandu. The development method used in this research is Research and Development (RnD) using the ADDIE model. The subjects of this research were 28 class IV students at SDN Gandu. Data collection techniques are by conducting observations, interviews and questionnaires. The data analysis technique used is validity criteria. From the validation results of the media and IPAS material in Flipbook, scores were obtained at 88% and 90%. In this way, Flipbook teaching materials are declared very valid and effective to use.

References

Agustina, S. N., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 9180–9187.

Asrial, A. (2020). Digitalization of Ethno Constructivism Based Module for Elementary School Students. Jurnal Ilmu Pendidikan, 25(1), 33–45.

Chandra, R. (2016). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Flipbook Untuk Peningkatan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam As-Salam Malang. UIN Malang.

Daryanto, & Dwicahyono, A. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran (Silabus, RPP, Bahan Ajar). Jakarta : Gava Media.

Elisya, R. N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Dalam Menunjang Pembelajaran Berdiferensiasi Di Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Jember.

Faiz, A. (2022). Paradigma Baru dalam Kurikulum Prototipe. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1544–1550.

Hamid, M. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Kodi, A. I., Hudha, M., & Ayu, H. (2019). Pengembangan Media Flipbook Fisika Berbasis Android untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Topik Perpindahan Kalor. Prosiding Seminar Nasional Fisika, 2(2), 1–11.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi: Sesuai dengan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Padang: Akademia.,

Lilis. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Digital Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Kelas X. E-Journal Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 6(2), 1–9.

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Rohmah, D. A. N., Kurnia, I., & Wahyudi, W. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Pada Materi Gaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Gandu. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 1208–1215. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5317

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2