Analisis Kebutuhan Media Congklak Ekspresif Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Numerasi Siswa Kelas

Authors

  • Nur’aini Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Nurita Primasatya Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Media, Expressive Congklak, Ethnomathematics, Numeracy, Whole Numbers

Abstract

This research investigates the need for ethnomathematics-based Expressive Congklak media as an effort to increase the numeracy of class IV students at SDN Gayam 1. This research uses a qualitative approach with a focus on needs analysis from the perspective of teachers and students. Data was collected through observation, in-depth interviews and distributing questionnaires. The research results show that there is a significant need for the development of Expressive Congklak media that can combine aspects of local culture with mathematical concepts. The implications of this research support the development of more relevant and interesting learning strategies to increase students' understanding of mathematical concepts through the use of local cultural heritage.

References

A. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Almigo, N. (2024) Pembelajaran Dalam Konteks Budaya. Psikologi Pendidikan, 177.

Dewi, N. A., Wesnawa, I. G. A., & Kertih, I. W. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Media Peta Pikiran, Keterampilan Sosial Dan Kompetensi Pengetahuan Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips). Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 21-33.

Fitriana, D. N., & Aprilia, A. (2021). Mindset awal siswa terhadap pembelajaran matematika yang sulit dan menakutkan.

Gultom, I. A., Amirah, N., Rahayu, S., & Angel, S. M. (2024). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek Sebagai Solusi Permasalahan Siswa Kurang Menyukai Pembelajaran Matematika. Algoritma: Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, 2(4), 54-64.

Harvianto, Y. (2021). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar pendidikan jasmani selama masa pandemi covid-19. Jurnal Porkes, 4(1), 1-7.

Humairo, V. M., & Amelia, Z. (2021). Peningkatan kemampuan berhitung awal melalui modifikasi bentuk permainan congklak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 19-30.

Mukminah, M., Hirlan, H., & Sriyani, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Berhitung Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SDN 1 Anyar. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 1(1), 1-14.

Sari, I. P. (2024). Etnomatematika Pada Kesenian Musik Patrol Kelabang Songo Probolinggo Sebagai Media Belajar Matematika. AL JABAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 28-43.

Serepinah, M., & Nurhasanah, N. (2023). Kajian Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal Tradisional Ditinjau Dari Perspektif Pendidikan Multikultural. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, (2), 148-157.

Unaenah, E., Sutisna, A., Utami, W. D., Shafani, H. T., Insan, I. K., Wijaya, R. R., ... & Ramadhani, V. (2020). Analisis Pembelajaran Bilangan Bulat dengan Alat Permainan Edukatif untuk Meminimalisir Miskonsepsi Peserta Didik. PENSA, 2(1), 134-152.

Wahab, A., Junaedi, S. P., Efendi, D., Prastyo, H., PMat, M., Sari, D. P., ... & Wicaksono,

Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan Media Konkret dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 579-587).

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Cici , S. ., & Primasatya, N. . (2024). Analisis Kebutuhan Media Congklak Ekspresif Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Numerasi Siswa Kelas . Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 1113–1119. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5297

Issue

Section

Articles