Keefektifan Media Pembelajaran Ketami Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi

Authors

  • Rika Purnama Sari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sutrisno Sahari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Agus Widodo Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

effectiveness, ketami learning media, learning outcomes

Abstract

The use of learning media is very important. Learning media is used to make it easier for teachers to deliver learning materials. However, at SDN Blimbing 2 the use of learning media is still less than optimal which causes low student learning outcomes. This study aims to determine the effectiveness of the use of ketami learning media to improve student learning outcomes. This study uses the R&D (Research and Development) type of research with the ADDIE development model. The subjects of this study were 20 fourth grade students of SDN Blimbing 2. Data collection techniques used observation, interviews, and test questions. Data analysis techniques used quantitative data analysis and qualitative descriptive analysis. The results of this study indicate that from the results of limited trials and extensive trials through the completion of post-test questions, the completion of student learning outcomes in limited trials obtained a percentage score of 100% and extensive trials obtained a percentage score of 90% with a very good category with a value above KKTP 75. Based on these results, it can be concluded that ketami learning media is very effective in improving student learning outcomes

References

Azzahra, I., Aan Nurhasanah, & Eli Hermawati. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS Di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V9i2.1270

Hidayati, A., Halimah, M., & Mulyadiprana, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Diorama Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 284–294. Retrieved From Http://Ejournal.Upi.Edu/Index.Php/Pedadidaktika/Article/View/7417/8057

Mukmin, B. A., & Primasatya, N. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Macromedia Flash Berbasis K-13 Sebagai Inovasi Pembelajaran Tematik Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 211–226. Https://Doi.Org/10.29407/Jpdn.V5i2.13854

Munifah, U., Nugraha, A., & Ganda, N. (2020). Pengembangan Media Diorama Tentang Kegiatan Ekonomi Di Lingkungan Sekitar Untuk Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4). Https://Doi.Org/10.17509/Pedadidaktika.V7i4.26439

Nopriyanti, N., & Sudira, P. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Kompetensi Dasar Pemasangan Sistem Penerangan Dan Wiring Kelistrikan Di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(2). Https://Doi.Org/10.21831/Jpv.V5i2.6416

Parni, Islam, A., Muhammad, S., & Sambas, S. (2020). Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 3(2), 96.

Septiananda, S. N., Imron, I. F., & Basori, M. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif IPS Materi Kegiatan Ekonomi Siswa Kelas IV SDN Gayam 3. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 397–404.

Soenarko, B., Aditia Wiguna, F., Eka Putri, K., Primasatya, N., Kurnia, I., Fahmi Imron, I., … Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri, P. (2018). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Memanfaatkan Bahan Bekas Untuk Guru Sekolah Dasar Pada Anggota Gugus 2 Kecamatan Ringinrejo Kabupaten Kediri, 1(2), 96–106. Retrieved From Http://Ojs.Unpkediri.Ac.Id/Index.Php/PPM

Wahyuni, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Adobe Flash Cs6 Untuk Keterampilan Membaca Bahasa Prancis Peserta Didik Kelas X Sma Negeri 1 Depok. Energies, 6(1), 1–8.

Widyaningrum, K. H., & Rahmanumeta, F. M. (2016). Pentingnya Strategi Pembelajaran Inovatif Dalam Menghadapi Kreativitas Siswa Di Masa Depan. Proceedings International Seminar Foe (Faculty Of Education), 168–277.

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Rika Purnama Sari, Sutrisno Sahari, & Agus Widodo. (2024). Keefektifan Media Pembelajaran Ketami Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 1003–1009. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5276

Issue

Section

Articles