Media Pembelajaran Articulate Storyline pada Materi Cerita Fiksi

Authors

  • Risma Dyah Mawarti Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Rian Damariswara Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Farida Nurlaila Zunaidah Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Learning Media, Articulate Storyline, Fictional Stories

Abstract

The implementation of learning in schools experiences many obstacles and problem that can affect student learning outcomes. Therefore there is a need for innovation and creativity to create a meaningful learning atmosphere, one of which can be realized through the application of learning media. In learning media is used to convey messages more quickly and can make it easier for teachers to deliver material. Learning media has strategic roles and functions in achieving learning objectives. The use of rich and varied learning mesia not only increases learning motivation, but also makes learning outcomes more meaningful. One of the media that can be applied in the learning process is Articulate Storyline media in Fic tional Story material can improve student learning outcomes after being applied.

References

Danandjaja, J. (1986). Dongeng. Bandung: Angkasa. Darmawan, D. (2016). Mobile learning (Cetakan 1). Jakarta: Rajawali Pers.

Darnawati, Jamiludin, Batia, L., Irawaty, & Salim. (2019). Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline. Amal Ilmiah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–16.

Depdiknas. (2004). Kerangka Dasar Kurikulum 2004. Jakarta: Depdiknas.

Direktorat Pendidikan Masyarakat dan Pendidikan Khusus. (2021). Literasi bukan hanya baca dan tulis. PMPK Kemdikbud.

Iman, Faisal Nur. 2015. "Evaluasi Pemanfaatan TIK pada Pembelajaran oleh Guru- Guru SMP Negeri 1 Ungaran dalam Rangka Implementasi Kurikulum 2013". Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies. Vol. 3 (1). 9-15.

Irene. dkk. (2016). Buku Penilaian Bupena. Erlangga: Jakarta.

Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Media pembelajaran manual dan digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Made Sri Indriani, dkk “Penggunaan Aplikasi Articulate Storyline dalam Pembelajaran Mandiri Teks Negosiasi” Jurnal Pendidik Bahasa Indonesia dan Sastra. Volume 3 Nomor 2, (30 April 2021) h. 28.

Muhibbin Syam. (2013). Psikologi belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2010). Pembelajaran literasi mata pelajaran Bahasa Indonesia pada siswa kelas V sekolah dasar. Paedagogia, 2, 115-128. [Online] Diakses dari https://jurnal.uns.ac.id/paedagogia/article/view/36000.

Pratama, R. A. (2019). Media pembelajaran berbasis articulate storyline 2 pada materi menggambar grafik fungsi di smp patra dharma 2 Balikpapan. Jurnal Dimensi. https://doi.org/10.33373/dms.v7i1.1631

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru (edisi kedua). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Rusman. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sari, Dewi Paramita. dkk. (2018) Super Mudah Pahami Bahasa Indonesia, Matematika, IPA, untuk SD/MI Kelas 4. Jakarta: Kompas Gramedia

Wibawanto. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kriat.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Risma Dyah Mawarti, Rian Damariswara, & Farida Nurlaila Zunaidah. (2023). Media Pembelajaran Articulate Storyline pada Materi Cerita Fiksi. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 574–580. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3854

Issue

Section

Articles