Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Norma” Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Materi “Norma dan Aturan Dalam Kehidupan Sehari-hari” di SDN Gayam 3 Kediri

Authors

  • Yuni Herawati Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Ilmawati Fahmi Imron Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Karimatus Saidah Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Media Interaktif, Canva, educandy

Abstract

The objectives of this development research are (1) the Problem Basic Learning learning model for the material of norms and rules in everyday life for grade IV students of SDN Gayam 3. (2) the practicality of interactive multimedia based on the Problem Basic Learning learning model for the material of norms and rules in everyday life for grade IV students of SDN Gayam 3. (3) the effectiveness of interactive multimedia based on the Problem Basic Learning learning model for the material of norms and rules in everyday life for grade IV students of SDN Gayam 3. The results of this study indicate that (1) interactive multimedia based on the Problem Basic Learning learning model for the material of norms and rules in everyday life for grade IV students of SDN Gayam 3 is valid for use by obtaining a validator score of 93% from media experts and 93% from material experts; (2) the Problem Basic Learning learning model for the material of changes in the material of norms and rules in everyday life for grade IV students of SDN Gayam 3 is practical by obtaining a score from the teacher's practicality questionnaire of 100%; (3) Problem Basic Learning learning model material and reinforced with the results of the KBK program, student learning outcomes with values ​​above KKM (Minimum Completion Criteria) with a value of 100%.

References

Komalasari. 2013. Pelatihan pembuatan media pembelajaran (interaktif berbasis online pada guru sekolah dasar). Yogyakarta: Universitar PGRI.

Ihsana. 2017. Pengaruh model pembelajaran make a match terhadap (hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA materi alat indra manusia). Pancur Batu: universitas Quality di kelas IV SD Negeri,.

Aji. 2013. Pengaruh Pembelajaran (Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Terhadap Kebhinekaan Global Peserta Didik). Tualang: SMAN 4.

Djamarah dan aswan zain. 2010. Kreativitas Guru Menggunakan Model Pembelajaran (Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa). Jurnal Pendidikan.

Arsyad. 2011. Penggunaan Media Gambar Seni Untuk Meningkatkan Kemampuan, (Bicara Anak Usia Dini jurnal pendidikan ).

Asyhar, 2013, pengembangan bahan ajar (jurnal kajian bahasa menulis cerpen dengan media storyboard pada siswa kelas x SMA).

Fatria. 2017. Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai (Media Belajar Mahasiswa Program Studi Informatika). Pacitan: STKIP PGRI.

Lestari. 2020. Efektivits penggunaan media (edutaintment tengah pamdemi covid 19). jurnal program studi: pendidikan matematika.

Sudjana dan Rivai. 2013. Pengembangan Media Berbasis Komputer (Lectora Inspire Dalam Pembelajaran Subtema Lingkungan Sosial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar). Jurnal Review: Pendidikan Dasar.

Akbar. 2013. Pengembangan Multimedia Interaktif ( IPS Materi Kegiatan Ekonomi Siswa Kelas IV). Kediri: SDN Gayam 3.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Yuni Herawati, Ilmawati Fahmi Imron, & Karimatus Saidah. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Norma” Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Materi “Norma dan Aturan Dalam Kehidupan Sehari-hari” di SDN Gayam 3 Kediri. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 1244–1253. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5343

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2