Efektivitas Pemberian Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Realita Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa

Authors

  • Revi Hairunisa Universitas Negeri Malang
  • Arbin Janu Setiyowati Universitas Negeri Malang

Keywords:

reality group counseling, self-confidence, vocational high school student

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of group counseling  reality approach increasing self-confidence in class X TKJ students at SMK Negeri 2 Malang. This study used an experimental research method with a one group pre-test and post-test design. In this study, treatment will be carried out in the form of group counseling with a reality approach. Sampling in this study was carried out by purposive sampling with a sample of 10 students in class X TKJ 3 who had low self-confidence. Data collection was carried out using a self-confidence questionnaire which contained questions with five answer choices. The data obtained were analyzed using the Wilcoxon signed-rank test SPSS version 25. The result is Sig. (Two-tailed) 0.005 <0.05 indicates a difference between pretest and posttest. Based on these results, the application of reality group counseling can increase the self-confidence of students of SMK Negeri 2 Malang Class X TKJ. Reality group counseling is effective in increasing students' self-confidence, because the standards for increasing students' self-confidence are in the high category.

References

Carthy, A., & Jameson, A. 2016. An Introduction to Emotional Intelligence The Emotionally Intelligent College

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. 2018. Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1-5. http://dx.doi.org/10.29210/02017182

Corey, G. 2018. Teori dan praktek konseling dan psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama

Ifdil, I., Denich, A. U., & Ilyas, A. 2017. Hubungan Body Image dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(3), 107-113. http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i32017p107

Imro'atun, S. 2017. Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 50-57. http://dx.doi.org/10.17977/um001v2i22017p050

Khumaerah, N. 2015. Penerapan Konseling Kelompok Realitas Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa SMK Negeri 3 Makassar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 1(2), 125-132. http://ojs.unm.ac.id/index.php/JPPK

Kurnanto, Edi. 2014. Konseling Kelompok. Bandung: ALFABETA

Mulkiyan, M. 2017. Mengatasi masalah kepercayaan diri siswa melalui konseling kelompok. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3), 136-142

Seriwati, S. 2018. Penerapan Konseling Kelompok Realita Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Di Sekolah. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 3(2), 56-60. http://dx.doi.org/10.31602/jbkr.v3i2.1175

Simanjuntak, M. I. 2018. Pengaruh Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Realitas untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Peserta Didik Kelas X di SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018. Unpublished Dissertation. Bandar Lampung : UIN Raden Intan Lampung.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Revi Hairunisa, & Arbin Janu Setiyowati. (2023). Efektivitas Pemberian Layanan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Realita Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa . Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1822–1830. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3976

Issue

Section

Articles