Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Yayuk Setiyowati Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Abdul Aziz Hunaifi Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sutrisno Sahari Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Leadership, Headmaster, Discipline

Abstract

This research is motivated by problems regarding student discipline at SDN Burengan 2, Kediri City, which have not improved. The purpose of this study was to determine the role of the school principal in making policies to discipline students and to find out the increase in student discipline at SDN Burengan 2, Kediri City. The method used in this research is descriptive method with a qualitative approach. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The data analysis technique in this study uses the Miles & Huberman model technique with data reduction steps, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that the role of the principal of SDN Burengan 2 Kota Kediri in increasing student discipline was very good by making a habituation program every Monday to Friday which was carried out before teaching and learning activities. In implementing the program made by the principal, it shows that there is an increase in student discipline at SDN Burengan 2, Kediri City.

References

Andiarini, S. E., Arifin, I., & Nurabadi, A. (2018). Implementasi Program Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Pembiasaan Dalam Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 238–244. https://doi.org/10.17977/um027v1i22018p238

Annisa, F. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Sekolah Dasar. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10(1), 69–74. https://doi.org/10.25299/perspektif.2019.vol10(1).3102

Arrasyid, M. Z. (2021). PENDIDIKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 09(1), 50–61.

Betwan. (2019). Pentingnya Evaluasi Afektif Pada Pembelajaran Pai Di Sekolah. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(1), 45. https://doi.org/10.30659/jspi.v2i1.4015

Dakhi, A. S. (2021). Peningkatan Disiplin Siswa Dengan Kompetensi Guru Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(3), 131–143. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i3.74

Dwi, A. J., Sari, R., & Giatman, M. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329–333.

El-faradis, F. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa SDI Nurul Bayan Kebunagung Sumenep. Jurnal Faidatuna, 4(2), 143–164.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fauzi, F. (2019). Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Dan Kedisiplinan Siswa. Darajat : Jurnal PAI, 2(1), 26–33.

Haryanto, A. T., & Dewi, S. N. (2020). Peran Kepemimpinan Efektif dan Kedisiplinan Terhadap Komitmen Organisasi dan Motivasi Maslow Pada Kinerja Tugas Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 801–812. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.448

Kurniasih, F., & Wijaya, H. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Di Sdn Embung Tangar Kecamatan Praya Barat. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 4(5), 326–334. https://doi.org/10.58258/jupe.v4i5.937

Lalu Fauzi Haryadi, & Safinah. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Di Smp Islam Plus Darul Hukumaini Jonggat. An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 19–27. https://doi.org/10.51806/an-nahdlah.v1i1.10

Ridho, M. A. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Budaya Sekolah Efektif di Sekolah Dasar. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 3(2), 114. https://doi.org/10.26740/jdmp.v3n2.p114-129

Riswandi, R., Sukamto, I., & Oktaria, R. (2022). Sekolah Efektif, Learning Organization, dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1873–1880. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1873

Suryana, C. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7317–7326.

Wirantasa, U. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 83–95. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Setiyowati, Y. ., Aziz Hunaifi, A. ., & Sahari, S. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1174–1183. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3845

Issue

Section

Articles