Desain Pembelajaran Materi Sistem Pernapasan Manusia Berbasis Lokal Material untuk Kelas VIII SMPN 2 Rejotangan
Keywords:
human respiratory system, local materials, validation studyAbstract
The human respiratory system is material whose concepts cannot be achieved through note-taking or memorization alone. The result of observations and interviews show that students have difficulty in understanding the material. So, learning needs to be redesigned by utilizing object or events that are around (local material). This study aims to obtain a local material-based human respiratory system learning design. This study uses design research type validation study method which consists of three stages including: 1) preparing for the experiment. 2) experiment in the classroom, 3) retrospective analysis with research subjects 12 students of class VIII SMPN 2 Rejotangan. The data obtained were analyzed by compatiring and describing the research results so that the right learning design can be obtained. Learning activities consist of the stage of material delivery by the teacher, practicum session with simple tools based on local materials, students presenting the results of the practicum, question and answer sessions. From these learning activities, the results of the percentage of student understanding of human respiratory system material increase by 37,33% obtained from the pre-test and post-test
References
Alfiana, I., & Purbawanto, S. (2021). Aplikasi Media Pembelajaran Sistem Pernapasan Manusia dengan Pemanfaatan Augmented Reality Berbasis Android. Edu Elektrika Journal, 10(2), 35-41.
Anggraini, Y., Patmanthara, S., & Purnomo, P. (2017). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Kompetensi Keahlian Elektronika Industri Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(12), 1650- 1655.
Anidityas, N. A., Utami, N. R., & Widiyaningrum, P. (2012). Penggunaan alat peraga sistem pernapasan manusia pada kualitas belajar siswa SMP kelas VIII. Unnes Science Education Journal, 1(2).
Arikunto, S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (edisi revisi).
Erviana, L. 2015. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Lingkungan sebagai Sarana Praktikum IPA. Jurnal DinamikaPendidikan Dasar. 7(2):71-77.
Karunia, Yudha Negara, M. R. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika Panduan Praktis Menyusun Skriprsi, Tesis, Dan Karya Ilmiah Dengan Pendekatan Pembelajaran Dan Kemampuan Matematis. Karawang: Refika Aditama.
Pravana, N. E., & Masnina, R. (2018). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Bahaya Merokok dengan Media Alat Peraga Botol Hisap Sederhana dan Slide Terhadap Tingkat Pengetahuan Siswa Kelas XI di SMK Prasetya Budi Luhur Muara Jawa.
Primasari, YA., Anggraini, R., Wibowo, BC., Primandiri, PR., Santoso, AM. 2015. Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation Berbasis Local Materials Melalui Lesson Study untuk Meningkatkan Keterampilan Metakognisi dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X SMAN 1 Mojo Kediri pada Materi Ekosistem. Prosiding Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS 2015. Solo: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret.
Ramadansur, R., Dinata, M., & Kurniawan, R. (2022). Penggunaan alat peraga torso pada materi sistem pernapasan manusia untuk meningkatkan hasil belajar siswa di SMAN 1 Sungai Mandau. Bio- Lectura: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 114-128.
Ritonga, N. 2016. Analisis Kesulitan Belajar pada Materi Pokok Sistem Pernapasan Manusia di SMP Abdi Negara Asam Jawa. Jurnal Wahana Inovasi. 5(2): 410-415.
Werdayanti, Andaru. (2008). Pengaruh Kompetensi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas dan Fasilitas Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Vol. 3 No. 1: 79-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afifah Nurul Hasanah, Ledi Setiawan, Poppy Rahmatika Primandiri, Ida Rahmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.