Penggunaan Aplikasi Tiktok Dalam Mengembangkan Rasa Percaya Diri

Authors

  • Tiara Nabilla Novitasari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sri Panca Setyawati Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Tiktok app, confidence

Abstract

The TikTok application has become one of the most popular social media platforms in recent times. In using the TikTok application, users have the opportunity to increase creativity by making videos equipped with various interesting features provided by the application. Intensive use of the TikTok application has been linked to individual self-confidence. Being active on this platform provides opportunities for TikTok application users to express themselves, improve communication skills,and get recognition from other users. This can ultimately strengthen the sense of trust of individuals outside the digital world. However, there are several factors that can affect the use of the TikTok application and the level of confidence. Factors such as self-perception, level of social comparison, and internalized standards of appearance. This study aims to deeply understand the impact of using the TikTok application on students' self-confidence in SMA Negeri 2 Kediri using phenomenological methods. This study also aims to describethe complexity of students' subjective experiences in using the TikTok application and how these experiences affect self-confidence levels.

References

Aprilian, D., Elita, Y., & Afriyati, V. (2019). Hubungan antara Penggunaan Aplikasi Tiktok dengan Perilaku Narsisme pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Consilia Jurnal Ilmiah BK, 2(3).

Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling Gusjigang, 2 (2), 182 189. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.717

Aulia, W., Maputra, Y., Afriyeni, N., & Sari, L. (2022). Hubungan Religiusitas dengan Kontrol Diri dalam Penggunaan TikTok pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 9(1), 118-129.

Awaliyani, S. A. A. K. U., Ummah, A. K., & Jember, N. I. (2021). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Muhadhoroh. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 246-252.

Danti, S,N., Monang, S.,& Batubara, A. K,(2022). Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatra Utara Terhadap Akun @tirtacipeng Pada Aplikasi Tiktok. Jurnal Mukadimah, 6, 244-249

Deriyanto, D.,& Qorib,F. (2019). Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang terhadap pengunnan Aplikasi TikTok. JISIP,7(2). VOL 7 NO. 2019.

Erkan, I., dan Evans, C. 2016. The Influence of Ewom in Social Media on Consumers’Purchase Intentions: An Extended Approach to Information Adoption. Computers in Human Behavior, 61, 47-55.

Fanun, D. 2019. Percaya Diri Harga Mati. Yogyakarta : Araska

Ghufron, M. N., & Risnawita, S. R. (2020). TeoriTeori Psikologi (3rd ed.). AR-RUZZ MEDIA

Gunarsa, D.S. (2004). Psikologi Perkembangan. Anak dan Remaja. Jakarta: Gunung Mulia.

Hadi, S. W., & Alfarobi, I. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Aplikasi Tiktok Dengan Metode Utaut 2. JISAMAR (Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research), 7(1), 103-111.

Handy, M., & Wijaya, D. (2020). Konsumsi Media Sosial Bagi Kalangan Pelajar ( Studi Pada Hyperrealitas Tik Tok ). 3(2), 170–192 https://doi.org/10.30743/mukadimah.v6i2.5682

Joseph, N. (2018, April 03). hallosehat.com. Retrieved from hallosehat.com: hellosehat.com pertama kali diindeks oleh Google pada September 2015

Kartini, S. (2019). Krisis Percaya Diri. Semarang: Mutiara Aksara

Mahmudah, N., & Purnamasari, D. (2023). Pengaruh Konten Seleb Tiktok terhadap Tingkat Stres dan Tingkat Kepercayaan Diri. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 5154-5165.

Mardatillah (2010). Penggembangan Diri. Balikpapan: STIE Madani.

Oktaheriyani, D. (2020). Analisis Perilaku Komunikasi Pengguna Media Sosial TikTok (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik UNISKA MAB Banjarmasin) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).

Pellondou, P. M., & Rusdi, F. (2021). Aktualisasi Diri Generasi Milenial Melalui Aplikasi Tiktok. Koneksi, 5(2), 387-392.

Rahman, M. M. (2013). Peran Orang Tua Dalam Membangun Kepercayaan Diri Pada Anak Usia Dini. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).

Ramadhani, M. 2017. “Hubungan Body Image Dengan Kepercayaan Diri Peserta Didik Putri Di MTs Muhammadiyah Lakitan Kabupaten Pesisir Selatan”. Program Studi Bimbingan dan Konseling. Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP): Sumatera Barat

Ramadhani, T. N., & Putrianti, F. G. (2017). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Citra Diri Pada Remaja Akhir. Jurnal Spirits, 4(2), 22. https://doi.org/10.30738/spirits.v4i2.1117

Rosdiana, A., & Nurnazmi, N. (2021). Dampak Aplikasi Tiktok dalam Proses Sosial di Kalangan Remaja Rabadompu Timur. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 4(1), 100-109.

Singgih, Y. (2008). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Wahyuni, S., & Fahrudin, A. (2020). Hubungan Citra Diri Dengan Kepercayaan Diri Klien Yang Mengalami Gangguan Skoliosis Di Masyarakat Skolisosis Indonesia. 1, 107–126.

Weimann, G., & Masri, N. (2020). Research Note: Spreading Hate on Tiktok. Studies in Conflict & Terrorism, 1- 14. https://doi.org/10.1080/1057610X.2 020.1780027

Downloads

Published

2023-08-06

How to Cite

Tiara Nabilla Novitasari, & Sri Panca Setyawati. (2023). Penggunaan Aplikasi Tiktok Dalam Mengembangkan Rasa Percaya Diri . Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 314–321. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3667

Issue

Section

Articles