Abstract
Research Aim : The following research aims to recognize the effect of public perception on the ease of donating and the effectiveness of using fintech in paying zakat and alms on Kitabisa.com applications.
Research Method : This research uses quantitative methods with an associative approach. Sample collection uses the purposive sampling method with consideration of the community who have kitabisa.com application in Sumberbendo Village, Pare District. The total population was 5,415, while the sample that met the criteria was obtained by 225 speakers. Sampling is carried out by distributing questionnaires using google forms with statements that have been tested for validity and related reliability. In testing the hypothesis, use multiple linear regression testing through the SPSS application.
Research Finding : The results of this research found that the perception of the ease and effectiveness of using fintech has a positive influence and has a significant impact on zakat and alms payment decisions with the Kitabisa application.
References
Rohimah I. Pengertian donasi adalah dan bentuknya n.d.
Nawawi MF. PENGARUH PENGETAHUAN DAN TINGKAT KEPERCAYAAN UMAT TERHADAP KEPUTUSAN MENUNAIKAN ZAKAT INFAQ DAN SHADAQAH BERBASIS NON-CASH DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM 2020.
Yuniar euis ismayati. Pengaruh Pembiasaan Infak dan Sedekah Terhadap Pengembangan Sikap Peduli Sosial Remaja (Penelitian di Forum Komunikasi Remaja Masjid Lebak Rangkasbitung) 2019:8–44.
Putri PA, Anwar AZ. Faktor yang Mempengaruhi Masyarakat dalam Menyalurkan Zakat, Infak, Sedekah Melalui Platform Crowdfunding. J Manag Bus 2022;4:182–200.
Dudih Sutrisman SP. Pendidikan Politik, Persepsi, Kepemimpinan, Dan Mahasiswa. GUEPEDIA; 2019.
Chandra M, No D. FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI KEPUTUSAN MUZAKI MEMBAYAR ZAKAT SECARA ONLINE MELALUI PLATFORM FINTECH : DENGAN MENGGUNAKAN TECHNOLOGY ACCEPTANCE MODEL ( TAM ) ( Studi Empiris Pada Muzaki Di Wilayah Daerah Istimewa Yogyakarta ) SKRIPSI 2022.
Annisawati AA. PENGARUH BRAND TRUST KITABISA.COM TERHADAP NIAT BERDONASI SECARA ONLINE (Studi kasus: MASYARAKAT KOTA BANDUNG ) 2020;10:1–10.
Rohmah IL, Ibdalsyah I, Kosim AM. Pengaruh Persepsi Kemudahan Berdonasi, Dan Efektifitas Penyaluran Menggunakan Fintech Crowdfunding Terhadap Minat Membayar Zakat, Infaq, Shadaqoh [The Influence of Perceived Ease of Donating, and Effectiveness of Distribution Using Fintech Crowdfunding on. Kasaba J Ekon Islam 2020;13:42–51.
Sati RAS, Ramaditya M. Pengaruh Persepsi Manfaat , Persepsi Kemudahan Penggunaan , Kepercayaan Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan E-Money 2020:1–20.
Astuti W, Prijanto B. Faktor yang Memengaruhi Minat Muzaki dalam Membayar Zakat Melalui Kitabisa.com: Pendekatan Technology Acceptance Model dan Theory of Planned Behavior. Al-Muzara’Ah 2021;9:21–44. https://doi.org/10.29244/jam.9.1.21-44.
Yogananda AS, Dirgantara IMB. Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Untuk Menggunakan Instrumen Uang Elektronik. Diponegoro J Manag 2017;6:1–7.
Wildan M. Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas dan Risiko terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology (Fintech). Fak Ekon Dan Bisnis Islam 2019:132–43.
Darmadi L. BAB III METODE PENELITIAN ASOSIATIF 2022:1–16.