Efektivitas Penggunaan Media FunWords Bagi Anak Usia Dini

Authors

  • Al-Fahmi Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Wijaya Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

FunWords media, English vocabulary, early childhood

Abstract

This study aims to discuss the effectiveness of using FunWords media in enhancing the understanding of basic English vocabulary among young children. The method employed in this research is quasi-experimental, utilizing a pre-test and post-test design with two groups from TK Pembina Kecamatan Mojoroto: one experimental group and one control group. Data were collected through initial tests, final tests, direct observations, and analyzed using descriptive and inferential statistical techniques. It is expected that the results of this study will show that the use of FunWords media significantly improves the understanding of English vocabulary compared to conventional methods. The expected conclusion of this research is that FunWords media is effective in enhancing the understanding of basic English vocabulary among young children.

References

Fadhlurahman, A. R. (2021). Implementasi Multimedia Interaktif Pengenalan Alphabet Berbahasa Inggris Menggunakan Augmented Reality Untuk Tk/Ra Mardhotillah. Jurnal Multi Media Dan IT, 5(1), 1–5. https://doi.org/10.46961/jommit.v5i1.342

Fajri, Z., Dewi Riza, I. F., Azizah, H., Sofiana, Y., Ummami, & Andila, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Apilkasi Canva dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 10(3), 397–408. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v10i3.8583

Gading, I. K., Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Mimbar Ilmu, 24(3), 270. https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.21417

Habsy, B. A., Zakirah, A., Rahmah, M. A., & Nafisah, C. A. (2023). Implementasi Teori Kognitif dan Konstruktivisme dalam Pembelajaran bagi Peserta Didik. Tsaqofah, 4(1), 326–342. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2182

Hairiyah, S., & Mukhlis. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Permainan Edukatif. Jurnal Kariman, 7(2), 265–282. https://doi.org/10.52185/kariman.v7i2.118

Humaida, R. T., & Suyadi. (2021). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini melalui Penggunaan Media Game Edukasi Digital Berbasis ICT. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(2), 78–87. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i2.98

Juannita, E., & Mahyuddin, N. (2022). Video Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3007–3012. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2198

Kulsum, U. (2021). Psikologi belajar pada pendidikan anak usia dini. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(2), 185–199.

Monica, S. Z., Muryanti, E., Pendidikan, G., Usia, A., & Padang, U. N. (2023). Efektivitas Media Power Point Interaktif dalam Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Kota Pariaman. 7(2012), 4657–4664.

Mulia, H. R. (2019). Pembelajaran Berbasis Multimedia: Upaya Memahami Keberagaman Gaya Belajar Anak. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 144. https://doi.org/10.25078/jpm.v5i2.857

Nasution, F., Tanjung, K. H., Rahayu, A. H., Sari, I. P., & Yulianti, N. (2024). Peran Keterampilan Dasar Mengajar Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 4(1), 113–120. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v4i1.4613

Nurul Aini, A., Salim, H., & Anesty Mashudi, E. (2023). Kepercayaan Diri Calon Pendidik AUD dalam Berbicara Bahasa Inggris pada Kegiatan English Credential Camp. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 321–334. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.216

Permanik, I. (2022). Penerapan Powerpoint Interaktif Dalam Mengembangkan Kosakata Bahasa Inggris Anak Terhadap Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Bany Radhiyya Banjaran. 7(1).

Purwanti, R. (2020). Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Melalui Metode Gerak dan Lagu. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(2), 91–105. https://doi.org/10.33369/jip.5.2.

Salam, A., Widiatsih, A., Jazuly, A., & Makmuri, M. (2021). Pemanfaatan Media Interaktif Dalam Pengenalan Perkembangan Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk B. Journal of Education Technology and Inovation, 4(1), 1–10. https://doi.org/10.31537/jeti.v3i1.586

Suhirno, Manggalastawa, & Rahmawati, S. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas V Sd N 1 Ternadi Kudus Dalam Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Analisis Ilmu Pendidikan Dasar, 5(1), 32–39.

Susantini, N. L. P., & Kristiantari, M. G. R. (2021). Media Flashcard Berbasis Multimedia Interaktif untuk Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 439. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.37606

Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Era Digital Di Sekolah Dasar. Pendas :Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 88–100.

Wahyudi, Yahya, M. D., Jenuri, J., Susilo, C. B., Suwarma, D. M., & Veza, O. (2023). Hubungan Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Journal on Education, 6(1), 25–34. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2910

Wasis, S. (2022). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). 09.

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78. https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963

Downloads

Published

2024-08-06

How to Cite

Nadhifa, S. ., & Prastihastari , I. . (2024). Efektivitas Penggunaan Media FunWords Bagi Anak Usia Dini. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 1089–1098. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5286

Issue

Section

Articles