Pola Ajar Pada Anak Berbasis Pembiasaan Keluarga sebagai Taktik Menumbuhkan Karakter Religius dan Mandiri

Authors

  • Budhi Utami Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sri Aliami Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

menumbuhkan karakter, keluarga, religius, mandiri

Abstract

ABSTRACT

The role parents the child's character education process is needed its totality. Parents must choose stages according to priority focus on character strengthening. The aim this research is  determine teaching patterns for children based on family habits as a tactic to foster religious and independent character. This research uses a qualitative phenomenological approach with three parents as informants as subjects who live in Kediri City. Data was collected through interviews and observations. Presentation data through reduction, presentation, drawing conclusions while testing validity  data through source triangulation. The research results show parents' tactics for cultivating religious character are carried out using teaching patterns: (1) getting used to saying hello. (2) teach to pray before and after doing something. (3) introduce and involve children in religious worship. (4) participate in celebrating religious holidays. Meanwhile,  develop independent character, this is done with  following teaching patterns: (1) giving freedom initiative. (2) train children to solve problems (3) train children to always be persistent in achieving an achievement. (4) guide and train children not  depend on other people.

 

References

Departemen Agama RI. Al-Qur’an Al-Karim dan Terjemahannya dengan Transliterasi, Semarang: PT. Karya Toha Putra.

Fauzan, F. A., Hasbiyallah, H., & Fikri, M. (2022). The Creativity of Islamic Religious Education Teachers for Effective Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 2(2), 120–132. https://doi.org/10.15575/jipai.v2i2.18196

Handayani, Dini. 2022. Peran Ketahanan Keluarga Sebagai Pembentuk Karakter Mandiri Peserta Didik. Sosietas : Jurnal Pendidikan Sosiologi 12(2) (2022) 137-144. Journal homepage: https://ejournal.upi.edu/index.php/sosietas

Husna, Laila. 2017, Pendidikan Karakter Mandiri pada Siswa Kelas VI SD Unggulan Aisyiyah Bantul, Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, Edisi 10 tahun ke-6

Musfiroh, M., Mulyani, S., Cahyanto, E. B., Nugraheni, A., dan Sumiyarsi, I. (2019). Analisis faktor-faktor ketahanan keluarga di kampung kb rw 18 Kelurahan Kadipiro Kota Surakarta. PLACENTUM: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 7(2), 61-66.

Nuraeni, I., & Labudasari, E. (2021). Pengaruh Budaya Sekolah Terhadap Karakter Religius Siswa di SD IT Noor Hidayah. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 119. https://doi.org/10.20961/jdc.v5i1.51593

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia 2015. Edisi ketiga Jakarta: Balai Pustaka.

Rosikum. (2018). Peran Keluarga dalam Implementasi Pendidikan Karakter Religius Anak. Jurnal Kependidikan, 6(2), 293–308. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.24090/jk.v6i2.1910

Yasin, M. (2019). Sosiologi Pendidikan sebagai Basis Manajemen Pendidikan dalam Penguatan Karakter Siswa. Al-Rabwah, 13(02), 103-121.

Yuli , Khoirinnida, dkk, 2022, Implementasi Penguatan Karakter Mandiri dalam Pembelajaran Tematik Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas V SDNegeri 3 Baturagung, http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony, vol 7 No.1

Yunianto, D. (2020). Ketahanan Keluarga Sebagai Basis Pendidikan di Tengah Pandemi Covid: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1-12.

Kebebasan Anak untuk Berkreasi Itu Penting. 2020. (Online). https://www.kompasiana.com/juandimanullang/5fb94cd8d541df290839fcc7/kebebasan-anak-untuk-berkreasi-itu-penting. Accesed on Juli 26th 2024.

Mengajarkan Anak Menyelesaikan Masalah. 2023. (Online). https://www.orami.co.id/magazine/mengajarkan-anak-menyelesaikan-masalah. Accesed on Juli 26th 2024.

Tips Mendidik Anak Agar Tak Pantang Menyerah. 2022 (Online). https://www.idntimes.com/life/family/tresna-nur-andini/tips-mendidik-anak-agar-tak-pantang-menyerah-c1c2. Accesed on Juli 26th 2024.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Budhi Utami, & Sri Aliami. (2024). Pola Ajar Pada Anak Berbasis Pembiasaan Keluarga sebagai Taktik Menumbuhkan Karakter Religius dan Mandiri. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 509–522. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5223

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)