Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Mata Pelajaran PPKn

Authors

  • Adi Riza Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Sutrisno Sahari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Nur Salim Universitas Nusantara PGRI Kediri

Keywords:

Learning outcomes, effectiveness, learning media

Abstract

The use of learning media is very important. However, there are still teachers who do  not use learning media when teaching. This results in low student learning outcomes.  This research aims to determine the effectiveness of using e-comic learning media on  the values contained in Pancasila to improve student learning outcomes. This research  uses R&D (Research and Development) research with the ADDIE development model.  The subjects of this research were 29 class V students at SDN Tarokan 3. The data  collection technique uses test questions. Data analysis techniques use quantitative data  analysis and qualitative descriptive analysis. The results of this research show that the  results of students' classical learning completeness from post test scores after using E comic learning media obtained a percentage score of 80% of students getting a score of  ≥75. Based on these results, it can be concluded that E-comic learning media on the  values contained in Pancasila is very effective in improving student learning outcomes  on the values contained in Pancasila.

References

Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya

Ali, Ibrahim Gufran, dkk. 2017. Peta Jalan: Gerakan Literasi Nasional. Tim GLN Kemendikbud

Anzalina, G. (2019). Perancangan Media Pembelajaran E-Comic Berbasis Flip Book pada Mata Pelajaran Dasar Proses Pengolahan Hasil Pertanian SMKN 2 Cilaku Cianjur. Universitas Pendidikan Indonesia.

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta. PT Rajagrafindo Persada.

Ashar. (2011). Media Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo.

Bonneff, Marcel. 1998. Komik Indonesia.Terjemahan Rahayu S. Hidayat. Jakarta: KPG (Kepustakaan Populer Gramedia).

Cangara, H. (2006). Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta : Raja Grafio Persad

Cecep Kustandi dan Bambang Sutjipto, Media Pembelajaran (Bogor: Ghalia Indonesia, 2013),

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gaya Media.

Darsono, D., Yohanie, D.D., & Jannah, N.R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Berbasis Aplikasi pada Pembelajaran Matematika Siswa SMK PGRI 4 Kediri. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Febridani (2009). Proposal Pengembangan Yovanka Lumbantobing.

Faizah, D.U., dkk. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Fatimah, S. Kurniawan, A.M. (2023). Pengembangan Komik Edukasi Sebagai Media Bimbingan Konseling Siswa MI. Jurnal Al Nidzom, 2(6), 1-8.

Fitria, A. D. (2017). Pengembangan Media Gambar Berbasis Potensi Lokal pada Pembelajaran Materi Keanekaragaman Hayati di Kelas X SMAN 1 Pitu Riase Kab. Sidenreng Rappang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Gultom, J. J. (2010). Pemanfaatan media dalam proses belajar mengajar. Jurnal Bahas, 20(03).

Hamzah, H., Utami, L. S., & Zulkarnain, Z. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Fisika Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(2), 77-81.

Heinich yang dikutip oleh Azhar Arsyad (2011:4). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada

Hengkang Bara Saputro, Soeharto, Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter Pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas IV SD, Jurnal Edukasia Vol.3 No.1 , 2015

Hujair AH Sanaky, Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif, Kaukaba Dipantara, Yogyakarta, 2013, hlm. 7-8.

Indaryati, Jailani, Pengembangan Media Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V, Yogyakarta: Jurnal Prima Edukasia Vol. 3 No. 1 , 2015.

Iriantara, Yosal. 2009. Literasi Media : Apa, Mengapa, Bagaiman. Bandung 113 Simbiosa Rekatama Media.

Khairina, A.(2018). Pengaruh Aplikasi Line Webtoon Terhadap Minat Remaja Membaca Komik Digital (Studi pada Siswa-Siswi SMA Perintis 1 dan SMA Perintis 2 Bandar Lampung). Universitas Lampung.

Livie dan Lentz (2017). Tekonologi dan komunikasi sebagai media pembelajaran pendidikan agama islam efektif.

McLaren, P., & Jandrić, P. (2017). From liberation to salvation: Revolutionary critical pedagogy meets liberation theology. Policy Futures in Education, 15(5), 620-652.

Muhammad Irham, et. all., Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Proses Pembelajaran, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013), hal 19.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran Sebuah Pendeakatan Baru. Jakarta: GP Press Group

Nettles, M. T., Scatton, L. H., Steinberg, J. H., & Tyler, L. L. (2011). Performance and passing rate differences of African American and white prospective teachers on PraxisTM examinations: a joint project of the National Education Association (NEA) and Educational Testing Service (ETS). ETS Research Report Series, 2011(1), i-82.

No, U. U. (20). Tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Nugraheni, R. (2007). Media pembelajaran berbasis visual berbentuk permainan ular tangga untuk meningkatkan kualitas belajar mengajar di sekolah dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1)

Riduwan. 2010. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energ. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 2(1).

Romdhoni, Ali. (2013) Al-Qur’an dan Literasi. Gombong: Linus.

Rosmita, R., Suratno, S., & Nasori, A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring (Studi Kasus Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS SMA Negeri 9 Tanjung Jabung Timur Tahun 2019/2020) (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Rusman, 2020. Model-Model Pembelajaran. Edisi Kedua. Jakarta : PT Raja Grafinda Persada

Sadiman, dkk. (2010). Media Pendidikan. Jakarta : Radja Grapindo Persada.

Sa’diah, N.K, Yuwinanto, P.H. (2023). Hubungan Perilaku Membaca Reading for Pleasure dan Tingkat Empati di Kalangan Pembaca Komik Fiksi Digital Line Webtoon. Palimpset: Jurnal Ilmu Informasi dan Perpustakaan, 14(1), pp 18-38.

Solekah (2017) pengembangan bahan ajar berbasis addie Penelitian Research and development (R&D) dengan penerapan model ADDIE

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (28th ed). ALFABETA, CV Jl. Gegerkalong Hilir No.84 Bandung.

Trisiana, A., & Wartoyo,W. (2016). Desain Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan melalui ADDIE model untuk Meningkatkan Karakter Mahasiswa di Universitas Slamet Riyadi Surakarta. Pkn Progresif, 11(1).

Wahid, A. H., & Chusnul Muali, D. (2018). Media dan Motivasi Belajar; Kritik Eksplanasi Konstruktif dalam Implementasi Strategi Pembelajaran. An-Nuha Vol, 5(1), 1-21.

Zunaidah, N.F., & Amin, M., (2016). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Bioteknologi berdasarkan Kebutuhan dan Karakter Mahasiswa Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 19-30.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Riza, A. ., Sahari, S., & Salim, N. . (2024). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Mata Pelajaran PPKn. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 7, 114–122. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/5177

Issue

Section

Articles