Bimbingan Lintas Kelas Upaya Prevensi Kekerasan Seksual pada Kelas X SMK Muhammadiyah 2 Malang

Authors

  • Khusnul Khowatim Universitas Negeri Malang
  • Mina Sanikita Universitas Negeri Malang
  • Tutik Haryanti Universitas Negeri Malang
  • Djoko Budi Santoso Universitas Negeri Malang

Keywords:

prevention, cross-class guidance, sexual violence

Abstract

The rise of cases of sexual violence makes many parties uneasy. In order to protect and avoid acts of sexual violence, adolescents need to gain an understanding of matters relating to sexual violence. Specifically, the cross-class guidance program given to class X students of SMK Muhammadiyah 2 Malang is aimed at providing preventive steps to avoid the various dangers of sexual violence that may occur in all spaces. Community service activities are carried out by modifying various activities so that students do not get bored participating in activities that have been designed by the community service team. The stages carried out in this community service activity include (1) preparation, (2) implementation, (3) closing, and (4) evaluation. The result of this program is the creation of students' understanding of sexual violence so as to prevent sexual violence from occurring.

References

Agusti, M. P., Muharyani, P. W., & Maulida, M. N. (2021). Pengaruh Permainan Edukatif Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri Dalam Pencegahan Anemia (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).

Aminah, S., & Setiawan, A. I. B. (2021). Pengembangan Media Film Pendek “ASA” sebagai Upaya Pencegahan Kekerasan Seksual di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Konseling Gusjigang, 7(2), 69-81.

Dini, R. R., Ramli, M., & Setiyowati, A. J. (2022). Keterampilan Asertif sebagai Teknik Bimbingan untuk Mencegah Kekerasan Seksual melalui Permainan Kotak Ajaib dalam Media Autoplay. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(3).

Fahmi, F. A., & Suryanti, H. H. S. (2019). Pengaruh Layanan Informasi Dengan Media Film Terhadap Kewaspadaan Siswa Tentang Pelecehan Seksual Di Kelas Viii-C Smp N 1 Matesih Tahun Pelajaran 2018/2019. Medikons: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling Unisri Surakarta, 5(2).

Fitra, J., & Maksum, H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 1-13.

KPAI. (2019). Kasus Kekerasan Seksual 2019. https://www.kpai.go.id/

Octavina, D. N. (2021). Penggunaan Media Puzzle Berkata melalui Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Pemahaman Kesehatan Reproduksi Remaja Siswa Kelas X IPA di SMAN 1 Gedeg. Blended Learning, 1(2),143-152.

Rahim, Maryam. (2021). Petunjuk Praktis Metode Layanan Bimbingan Dan Konseling. Gorontalo: UNG Press Gorontalo.

Satrianta, H., Rufaidah, A., Nisa, A., & Dachmiati, S. (2022). Peranan Pos Sahabat Perempuan Dan Anak Dalam Meminimalisir Kekerasan Dalam Rumah Tangga. Musawa: Journal for Gender Studies, 14(2), 215-228.

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Khusnul Khowatim, Mina Sanikita, Tutik Haryanti, & Djoko Budi Santoso. (2023). Bimbingan Lintas Kelas Upaya Prevensi Kekerasan Seksual pada Kelas X SMK Muhammadiyah 2 Malang . Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1963–1971. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3988

Issue

Section

Articles