Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII MTSN 2 Kota Malang

Authors

  • Fitria Nurfaidah Universitas Negeri Malang
  • Bela Aprilia Anggrayni Universitas Negeri Malang
  • Indah Febritant Universitas Negeri Malang
  • Khoirul Barriyah Universitas Negeri Malang

Keywords:

Group conseling; emotional intelligence; Simulation Game

Abstract

In the observations made at MTsN 2 Malang City, there were still many students at MTsN 2 Malang City who  had a low level of emotional intelligence.  The research method used is quantitative experimental research. This study used a preexperimental design with one group pretest-posttest design. After knowing the pretest or initial conditions regarding the emotional intelligence of class VIII MTsN 2 Malang  City,  through the distribution  of inventory  questionnaires.  Furthermore, the researchers provided guidance and counseling services using the "Emotion Card" simulation game technique on the topic of emotional intelligence. The study conducted at MTsN 2 Malang City aims to determine the optimal learning environment for students. The results showed that students with higher emotional intelligence tended to  do  better in their studies, with higher levels of emotional intelligence. It can be concluded that guidance and counseling services in schools need to  be improved again  which  raises  the issue  of  emotional intelligence  in students

References

Alfiah, G., Opod, H., & Sinolungan, J. . S. V. (2013). Gambaran Kecerdasan Emosional Dan Prestasi Belajar Pada Siswa Negeri Xi Manado. Jurnal E-Biomedik, 1(1), 64–70. https://doi.org/10.35790/ebm.1.1.2013.1164

Bhakti, C. P. (2017). Program Bimbingan Dan Konseling Komprehensif Untuk Mengembangkan Standar Kompetensi Siswa. JURKAM: Jurnal Konseling Andi

Dewi, S. R., & Yusri, F. (2023). Kecerdasan Emosi Pada Remaja. Educativo:Jurnal Pendidikan, 2(1), 65-71.

Djollong, A. F. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique of Quantitative Research). Istiqra’ : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1), 86–100. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224

Fadhilah, N. (2017). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Berbasis Islami untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Penelitian, 14, 111. https://doi.org/10.28918/jupe.v14i1.1209

Fauzi, T., & Sari, S. P. (2018). Kemampuan Mengendalikan Emosi Pada Siswa Dan Implikasinya Terhadap Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.

Haerani, H., & Daulay, N. (2020). Dinamika Perkembangan Remaja Problematika dan Solusi. Jakarta: Kencana.

HM, E. M. (2017). Mengelola Kecerdasan Emosi. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 198–213.

Juliawati, D. (2014). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa. International Guidance andCounseling Conferrence, At Padang, West Sumatera, Indonesia. From https://www.researchgate.net/publication/327915616_EFEKTIVITA S_LAYANAN_BIMBINGAN_KELOMPOK_MENGURANGI_PROKR ASTINASI_AKADEMIK_SISWA.

Kadeni, Kadeni. (2014). PENTINGNYA KECERDASAN EMOSIONAL DALAM PEMBELAJARAN. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya. 2. 10.25273/equilibrium.v2i1.601.

Laelsasari, Laelsasari. (2014). "Pentingnya Kecerdasan Emosional Saat Belajar." Edunomic, vol. 2, no. 1, 1 Mar. 2014.

Lusiawati. (2013). Kecerdasan Emosional dan Penyesuaian Diri pada Remaja Awal yang Tinggal di Panti Asuhan Uswatun Hasanah Samarinda. Jurnal Psikologi, 1(2), 167-176.

Maiseptian, F. (2017). Eketivitas Layanan Bimbingan Kelompok Meningkatkan Kecerdasan Emosional. Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 60, 2(2).

Maitrianti, C. (2021). Hubungan Antara Kecerdasan Intrapersonal Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291–305. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i2.8709

Marsela, R. D., & Supriatna, M. (2019). Konsep diri: Definisi dan faktor. Journal of Innovative Counseling: Theory, Practice, and Research, 3(02), 65-69.

Matappa, 1(2), 131. https://doi.org/10.31100/jurkam.v1i2.63 Kajian, J., Kependidikan, P., Ramli, M., Hidayah, N., & Fauzan, L. (2022). Pengembangan Inventori Kecerdasan Emosional Siswa Sekolah Menengah Pertama di Jawa Timur. 7, 46–50.

Nauli Thaib, E. (2013). Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2), 384–399. https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.485

Nisa, A. (2019). Analisis Kenakalan Siswa Dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan Konseling. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2),102. https://doi.org/10.22373/je.v4i2.3282

Ratri Desiningrum, D., Indriana, Y., & Siswati. (2017). Intensi Penggunaan Gadget dan Kecerdasan Emosional pada Remaja Awal. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1, 65–71. http://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/497874

Rika, A., & Fitriani. (2018). Tingkat Kecerdasan Emosional Siswa di SMA Negeri 14 Pekan Baru. Jurnal Ekonomi Akutansi FKIP UIR, 6(2), 104–109.

Alay Dalam Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2 (1):1–8

Sastradiharja, E. J., Sarnoto, A. Z., & Nurikasari, N. (2023). Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman-SA 4.0 license. 13, 85–100. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam

Sugiyono. 2017, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung : Alfabeta.

Syarqawi, A. (2018). Bimbingan Konseling Sebagai Upaya dan Bagian

Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, I, 169–181. Ulandari, Y., & Juliawati, D. (2019). Pemanfaatan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.32939/ijcd.v1i1.350

Wuwung, O. C. (2020). Strategi pembelajaran & kecerdasan emosional. Scopindo Media Pustaka.

Yandri, H. (2017). Efektivitas Dirasah Pengembangan Diri Melalui Pelayanan Konseling dalam Membentuk Kecerdasan Emosi Mahasantri Ma’had Al Jami’ah IAIN Kerinci. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 1-10

Yap, E., Tham, P., Hamidon, N., & Husna Zulkifli, N. (2020). Kecerdasan Emosi. Kecerdasan Emosi, 1, 21–31. https://doi.org/10.55846/9789675492068

Downloads

Published

2023-08-05

How to Cite

Fitria Nurfaidah, Bela Aprilia Anggrayni, Indah Febritant, & Khoirul Barriyah. (2023). Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Kelas VIII MTSN 2 Kota Malang. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 1864–1875. Retrieved from https://proceeding.unpkediri.ac.id/index.php/semdikjar/article/view/3975

Issue

Section

Articles